Most Dworcowy w Szczecinie - historia
Most Dworcowy (Banhofsbrücke) powstał w latach 1898-1900 w miejscu drewnianej przeprawy przez Odrę – mostu Neuebrücke. Była to konstrukcja stalowo-kamienna. Jedna z podpór mostu znajdowała się na usytuowanej vis a vis dworca niewielkiej Wyspie Przymoście. Podobnie jak inne ówczesne szczecińskie przeprawy przez Odrę, Most Dworcowy posiadał również zwodzone przęsło o rozpiętości 18 metrów, umożliwiające ruch statków. Był to jeden z trzech mostów drogowych przez Odrę, znajdujących się w centrum Szczecina.
W 1945 roku most został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Po wojnie nie został odbudowany, podobnie jak znajdujący się ponad kilometr dalej Most Kłodny. Jedyną przeprawą przez Odrę w centrum Szczecina był przez wiele lat Most Długi, dopiero później powstała Trasa Zamkowa.
Unikatowe pamiątki z przeszłości
Z dawnego Mostu Dworcowego, jakimś cudem zachowały się jednak jego pozostałości, w postaci przyczółku z wieżyczkami na Kępie Parnickiej, a także kamiennych śladów dawnego przyczółku na ścianie oporowej na ul. Kolumba przed budynkiem dworca PKP. Częściowo, na śladzie dawnej okazałej przeprawy powstała raczej mało efektowna stalowa kładka dla pieszych, łącząca Bulwar Elbląski z Wyspą Przymoście.
Więcej ciekawostek z historii Szczecinia:
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express. Kliknij TUTAJ