Szczecin: Pętla Głębokie już gotowa. Tramwaje 1 i 9 wracają na swoje stałe trasy [ZDJĘCIA]

Zakończył się jeden z ważnych etapów budowy węzła przesiadkowego Głębokie. Od najbliższego wtorku tramwaje linii 1 i 9 wracają na swoje stałe trasy.

W piątek w godzinach przedpołudniowych zakończyły się testy nowo wybudowanej infrastruktury: torowiska, zwrotnic, sieci trakcyjnej, przystanków.

- Pomyślny przejazd techniczny tramwaju oznacza, że pętla jest gotowa do przyjęcia ruchu komunikacji miejskiej - mówi Piotr Zieliński ze spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie. - W ramach zrealizowanych do tej pory prac wybudowano ok 1,1km pojedynczego toru tramwajowego, powstały również perony tramwajowo-autobusowe door-to-door.

Przed nami kolejne etapy inwestycji. W najbliższym czasie przebudowane zostanie skrzyżowanie w sąsiedztwie pętli. W miejscu klasycznego skrzyżowania powstanie rondo. Pojawi się także parking. Z kolei na samej pętli powstanie budynek, pełniący funkcję poczekalni dla pasażerów oraz pomieszczenia socjalnego przeznaczonego dla kierowców i motorniczych.

Komunikacja miejska

W związku z umożliwieniem ruchu pojazdów komunikacji miejskiej na nowej pętli „Głębokie” z dniem 1.12.2020 nastąpią zmiany w kursowaniu linii 1, 9, 51, 103, 106 i 121.

  • Przywrócone zostanie kursowanie tramwajów linii 1 i 9 do pętli „Głębokie” wg nowych rozkładów jazdy. Częstotliwość kursowania pozostaje bez zmian. Przystanki „Zajezdnia Pogodno” nr 31214 i 31215 zostają przekwalifikowane na „na żądanie”.
  • Autobusy linii 51, 103, 106 i 121 wprowadzone zostaną na nową pętlę. Rozkład jazdy tych linii nie ulegnie zmianie.
  • Autobusy linii 529 w obu kierunkach zatrzymywać się będą na przystankach umieszczonych przy jezdni al. Wojska Polskiego (dotychczasowe przystanki dla linii zastępczej 809).
  • Autobusowa linia zastępcza 809 zostanie zlikwidowana.
  • Przywrócone zostanie obowiązywanie skomunikowań na pętli „Głębokie” między liniami tramwajowymi i autobusowymi.

Obowiązywać będzie następująca organizacja przystanków na pętli „Głębokie”:

  • tor zewnętrzny – linia 9 (nr 31751),
  • tor środkowy – linia 1 (nr 31752),
  • tor wewnętrzny – rezerwowy (nr 31753),
  • peron zewnętrzny – linia 103 na początku peronu, tj. od strony Polic (nr 31741),
  • peron zewnętrzny – linia 106 na końcu peronu, tj. od strony centrum (nr 31740),
  • peron środkowy – linia 51 (nr 31742),
  • peron wewnętrzny – linia 121 (nr 31743).

O węźle Głębokie:

W ramach inwestycji wykonana zostanie pętla tramwajowo-autobusowa z peronami tramwajowo-autbusowymi door to door, miejscami postojowymi kiss&ride, stanowiskami do postoju taksówek, parkingiem rowerowym, stanowiskiem wypożyczalni roweru miejskiego. Na terenie pętli zamontowanych zostanie 8 dwustronnych wiat przystankowych oraz elementy małej architektury takich jak ławki, przysiadki i kosze na śmieci. Pętla posiadać będzie budynek socjalny z poczekalnią dla pasażerów. Węzeł zostanie wyposażony w System Informacji Pasażerskiej oraz system zasilania telefonów komórkowych – ładowny poprzez panele słoneczne.

W ramach przebudowy skrzyżowania Al. Wojska Polskiego z ul. Zegadłowicza, ul. Kupczyka i ul. Miodową powstanie czterowlotowe rondo turbinowe. Inwestycja obejmie również budowę parkingu z zachowaniem walorów parkingu leśnego i okolicznego drzewostanu.

Przyroda oszalała! W listopadzie w Szczecinie kwitną drzewa