Stołczyn Północny to jeden z ponad 20 przystanków przyszłej SKM na terenie Szczecina. O ile kolejowa część inwestycji wciąż czeka na realizację, otoczenie przyszłego przystanku nabiera kształtów. Prace są mocno zaawansowane.
- Wykonano już roboty betonowe schodów prowadzących na przyszły peron kolejowy - tłumaczy Piotr Zieliński ze spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie. - Wykonano krawężniki i chodniki na terenach kolejowych. Zamontowano także wiaty przystankowe. Toczą się prace związane z wykończeniem schodów i chodników. Prowadzony jest montaż elementów małej architektury.
Inwestycja obejmuje m.in. budowę chodników i dojść do peronów przystanku kolejowego, wykonanie elementów małej architektury, zagospodarowanie zieleni, przebudowę oświetlenia i sieci energetycznych. Koszt prac to 1,7 mln zł.
W samorządowej części inwestycji widać kolejne postępy. W wielu miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. Tak jest m.in. w Podjuchach, na Pomorzanach, Łęknie, Niemierzynie czy w Zdunowie, a także w Gryfinie czy przy Goleniowskim Parku Przemysłowym. Niebawem rozpoczną się prace w rejonie przystanków: Dunikowo, Trzebusz, Załom, Cmentarz Centralny, Skolwin, Zdroje, Niebuszewo, Łasztownia, Drzetowo i Żelechowa.
Ogromne opóźnienie na budowie SKM
SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu inwestycja zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.
W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.
Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.
Jak informuje SSOM złożony wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu podlega obecnie weryfikacji i akceptacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.