SKM Szczecin

Peronów wciąż nie ma, ale reszta się buduje. Trwa budowa otoczenia przystanku SKM Szczecin Stołczyn Północny

2022-10-20 13:59

Chociaż tempo prac po stronie kolejowej nie jest imponujące, miasto wykonuje swoją część zadania związanego z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Trwają prace na budowie otoczenia przystanku SKM Stołczyn Północny (Nad Odrą). Są już nowe chodniki, wiaty na przystankach autobusowych. Powstają również schody i chodniki prowadzące na perony, które jeszcze nie zostały zbudowane.

Stołczyn Północny to jeden z ponad 20 przystanków przyszłej SKM na terenie Szczecina. O ile kolejowa część inwestycji wciąż czeka na realizację, otoczenie przyszłego przystanku nabiera kształtów. Prace są mocno zaawansowane.

- Wykonano już roboty betonowe schodów prowadzących na przyszły peron kolejowy - tłumaczy Piotr Zieliński ze spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie. - Wykonano krawężniki i chodniki na terenach kolejowych. Zamontowano także wiaty przystankowe. Toczą się prace związane z wykończeniem schodów i chodników. Prowadzony jest montaż elementów małej architektury.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę chodników i dojść do peronów przystanku kolejowego, wykonanie elementów małej architektury, zagospodarowanie zieleni, przebudowę oświetlenia i sieci energetycznych. Koszt prac to 1,7 mln zł.

W samorządowej części inwestycji widać kolejne postępy. W wielu miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. Tak jest m.in. w Podjuchach, na Pomorzanach, Łęknie, Niemierzynie czy w Zdunowie, a także w Gryfinie czy przy Goleniowskim Parku Przemysłowym. Niebawem rozpoczną się prace w rejonie przystanków: Dunikowo, Trzebusz, Załom, Cmentarz Centralny, Skolwin, Zdroje, Niebuszewo, Łasztownia, Drzetowo i Żelechowa.

Ogromne opóźnienie na budowie SKM

SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu inwestycja zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.

W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.

Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.

Jak informuje SSOM złożony wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu podlega obecnie weryfikacji i akceptacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.

Sonda
Czy wierzysz w to, że SKM powstanie w Szczecinie?
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Postępy nie napawają optymizmem