Inwestycja dobiega końca

Jest parking i ścieżka rowerowa. Otoczenie przystanku SKM Szczecin Zdunowo prawie gotowe

2022-10-19 12:54

To kolejna miejska inwestycja w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, która jest już prawie ukończona. Obok stacji Szczecin Zdunowo, przy której w przyszłości mają zatrzymywać się pociągi SKM, dobiegają końca prace związane z budową parkingu i infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.

Już niebawem pasażerowie korzystający ze stacji w Zdunowie bedą mogli pozostawić samochód lub rower na oświetlonym parkingu. Prace budowlane zmierzają do szczęśliwego finału.

- W minionych tygodniach wykonywane były roboty elektryczne. Montowane były słupy oświetleniowe wraz oprawami - tłumaczy Piotr Zieliński ze spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie, nadzorującej inwestycję. - Wykonywano nawierzchnię miejsc postojowych a także krawężniki oraz podbudowy i nawierzchnię ścieżki rowerowej. Po stronie kolejowej prowadzono prace przy budowie nasypu pod chodniki.

Inwestycja obejmowała m.in. budowę jezdni wraz z placem do zawracania i skrzyżowaniem z ul. Bałtycką, budowę zatok parkingowych, chodników, ścieżki rowerowej i dojścia do peronów. W jej ramach pojawiły się również elementy małej architektury, powstało oświetlenie, kanalizacja i monitoring. Przebudowano też instalacje. Na terenie parkingu pojawią się również nowe nasadzenia. Koszt inwestycji to ponad 3 miliony złotych.

To jedna z wielu miejskich inwestycji w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. W kilku miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. W innych ekipy budowlane pojawią się już niebawem.

Ogromne opóźnienie na budowie SKM

SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu inwestycja zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.

W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.

Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.

Jak informuje SSOM złożony wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu podlega obecnie weryfikacji i akceptacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.

Sonda
Czy wierzysz w to, że SKM powstanie w Szczecinie?
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Postępy nie napawają optymizmem