Już niebawem pasażerowie korzystający ze stacji w Zdunowie bedą mogli pozostawić samochód lub rower na oświetlonym parkingu. Prace budowlane zmierzają do szczęśliwego finału.
- W minionych tygodniach wykonywane były roboty elektryczne. Montowane były słupy oświetleniowe wraz oprawami - tłumaczy Piotr Zieliński ze spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie, nadzorującej inwestycję. - Wykonywano nawierzchnię miejsc postojowych a także krawężniki oraz podbudowy i nawierzchnię ścieżki rowerowej. Po stronie kolejowej prowadzono prace przy budowie nasypu pod chodniki.
Inwestycja obejmowała m.in. budowę jezdni wraz z placem do zawracania i skrzyżowaniem z ul. Bałtycką, budowę zatok parkingowych, chodników, ścieżki rowerowej i dojścia do peronów. W jej ramach pojawiły się również elementy małej architektury, powstało oświetlenie, kanalizacja i monitoring. Przebudowano też instalacje. Na terenie parkingu pojawią się również nowe nasadzenia. Koszt inwestycji to ponad 3 miliony złotych.
To jedna z wielu miejskich inwestycji w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. W kilku miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. W innych ekipy budowlane pojawią się już niebawem.
Ogromne opóźnienie na budowie SKM
SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu inwestycja zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.
W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.
Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.
Jak informuje SSOM złożony wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu podlega obecnie weryfikacji i akceptacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.