Ze Szczecina do Berlina w półtorej godziny. Polska część linii kolejowej też doczeka się modernizacji

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Ze Szczecina do Berlina w półtorej godziny. Polska część linii kolejowej też doczeka się modernizacji

Ze Szczecina do Berlina w półtorej godziny. Polska część linii kolejowej też doczeka się modernizacji

2022-01-10 9:29

Nie dwie godziny, a często też dłużej, ale zaledwie 90 minut ma zająć podróż pociągiem ze Szczecina do Berlina. Wszystko za sprawą modernizacji linii kolejowej łączącej Szczecin ze stolicą Niemiec. Prace po stronie niemieckiej już się rozpoczęły i potrwają najbliższe trzy lata. Wyremontowany ma zostać również krótki odcinek od stacji Szczecin Główny do granicy. Kiedy to się stanie?

Prace po stronie niemieckiej rozpoczęły się na początku grudnia. Liczący 49 kilometrów odcinek linii od granicy do Angermünde ma zostać gruntownie zmodernizowany. Dobudowany zostanie drugi tor, a linia zostanie zelektryfikowana. Przebudowane zostaną również stacje. Planowany koniec prac to 2025 rok, czyli o rok wcześniej, niż pierwotnie zakładano.

Cała inwestycja będzie miała sens, jeżeli modernizacji doczeka się również linia kolejowa po polskiej stronie. Chodzi o kilkukilometrowy odcinek od granicy w Kołbaskowie do stacji Szczecin Gumieńce i dalej w kierunku stacji Szczecin Główny, gdzie ruch odbywa na niezelektryfikowanej, jednotorowej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły postępowanie przetargowe w sprawie modernizacji tej krótkiej, ale bardzo istotnej dla całości inwestycji, trasy. Firmy zainteresowane opracowaniem dokumentacji projektowej, mogą zgłaszać się do 9 lutego 2022 r.

Czytaj też: Szczecin miał swój własny dworzec w Berlinie. Poznaj historię Stettiner Bahnhof!

Do granicy z Niemcami mają prowadzić docelowo dwa tory, linia ma zostać zelektryfikowana. Pierwotnie planowana była linia jednotorowa z "mijanką" w Kołbaskowie, jednak ostatecznie zdecydowano, by trasa była jednak dwutorowa.

Po modernizacji linii, stacja Szczecin Gumieńce nie będzie już ostatnim przystankiem przed granicą z Niemcami. W ramach inwestycji mają powstać nowe przystanki w Warzymicach i Przecławiu oraz stacja w Kołbaskowie, a także przystanek w rejonie pętli tramwajowej na Pomorzanach.

Na trasie znajduje się również kilka przejazdów kolejowych, m.in. na ul. Cukrowej przy stacji Szczecin Gumieńce oraz na ul. Do Rajkowa. Docelowo mają one zostać zastąpione bezkolizyjnymi obiektami.

Zmiany planowane są również na dworcu Szczecin Główny, gdzie miałby powstać nowy peron 5, przy którym zatrzymywałyby się pociągi kursujące na linii Szczecin-Berlin.

Po zakończeniu inwestycji na trasę będą mogły wyjechać pociągi elektryczne, a nie jak dotychczas - tylko spalinowe. Będą one mogły osiągnąć prędkość nawet do 160 km/h, co oznacza, że podróż ze Szczecina do Berlina skróci się o około pół godziny, czyli będzie trwać około 90 minut. Koniec prac po stronie polskiej planowany jest na 2026 rok, czyli rok po zakończeniu modernizacji linii po stronie niemieckiej.

Czytaj też: Odkrycie w centrum Szczecina. Stare torowisko przetrwało pół wieku pod asfaltem [ZDJĘCIA, WIDEO]

Sonda
Lubisz podróżować pociągiem?
To był ważny węzeł komunikacyjny. Tyle zostało z Dworca Szczecińskiego w Berlinie