Historia Stettiner Bahnhof w Berlinie

Historia Stettiner Bahnhof w Berlinie

Historia Dworca Szczecińskiego sięga pierwszej połowy XIX wieku. Rozwijająca się kolej miała ogromne znaczenie dla transportu towarów między Berlinem i portem w Szczecinie, a co za tym idzie - również krajami skandynawskimi. Rozwijał się także ruch pasażerski. Pociągi były ważnym środkiem transportu do kurortów położonych nad Bałtykiem. Stąd decyzja o budowie linii kolejowej i dworca, z którego pociągi odjeżdżały w kierunku Szczecina i innych miast na Pomorzu.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Sto pociągów dziennie

Sto pociągów dziennie

Kolej Szczecińska została uruchomiona 1842 roku. Początkowo pociągi z Berlina dojeżdżały do Eberswalde i Angermünde, jednak linia w szybkim czasie została wydłużona do Szczecina. Stettiner Bahnhof był dworcem czołowym, czyli takim, na którym pociągi rozpoczynały lub kończyły trasę.

Źródło: Historische Bahnhofsbauten, Band I, Public Domain, Wikipedia.org
Rozwiń
Sto pociągów dziennie

Sto pociągów dziennie

Podobnie było z ówczesnym Dworcem Berlińskim w Szczecinie, który dopiero później został przebudowany na przelotowy.

Źródło: Sedina.pl
Rozwiń
Sto pociągów dziennie

Sto pociągów dziennie

Okazały budynek Dworca Szczecińskiego w Berlinie robił ogromne wrażenie. Znajdowały się w nim kasy biletowe, serwis bagażowy, poczekalnie i restauracje dla pasażerów. Jego obecność miała ogromny wpływ na rozwój tej części Berlina. Na początku XX wieku dworzec obsługiwał około 100 pociągów dziennie. Wokół niego powstawały liczne hotele, bary, restauracje, a także... domy publiczne.

Na zdjęciu: dworzec kolejowy w Szczecinie.

Źródło: Sedina.pl
Rozwiń
Historia Stettiner Bahnhof

Historia Stettiner Bahnhof

Na zdjęciu: dworzec kolejowy w Szczecinie.

Źródło: Sedina.pl
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Stettiner Vorortbahnhof

Stettiner Vorortbahnhof

Pod koniec XIX wieku, obok dworca dalekobieżnego zbudowano Stettiner Vorortbahnhof, czyli Szczeciński Dworzec Podmiejski, nazywany również Małym Dworcem Szczecińskim. Mieścił się on w mniejszym budynku, zlokalizowanym po wschodniej stronie dużego dworca. Odjeżdżały z niego m.in. pociągi do Bernau. Jest to obecnie jedyny budynek, który pozostał po dawnym Stettiner Bahnhof. Obok dworca powstała również stacja kolei miejskiej S-Bahn.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Upadek wielkiego dworca

Upadek wielkiego dworca

Dworzec Szczeciński funkcjonował jeszcze po zakończeniu II wojny światowej. Jego budynek nie uległ całkowitemu zniszczeniu, wznowiono także ruch pasażerki. Pociągi jednak nie dojeżdżały już do Szczecina, który znalazł się w polskich rękach, więc w 1950 roku zdecydowano o zmianie nazwy. Dawny Dworzec Szczecinski stał się Dworcem Północnym (Nordbahnhof).

Źródło: Bundesarchiv, Kümpfel, CC- , Wikipedia.org
Rozwiń
Upadek wielkiego dworca

Upadek wielkiego dworca

Powojenny podział Berlina sprawił, że tereny należące do kolei w rejonie Nordbahnhof znajdowały się na granicy sektora francuskiego i radzieckiego. To ostatecznie zdecydowało o likwidacji dworca w 1952 roku. Częściowo zniszczoną, zabytkową halę dworcową wysadzono w powietrze blisko dekadę później, gdy podjęto decyzję o budowie Muru Berlińskiego dzielącego miasto na część wschodnią i zachodnią.

Źródło: Bundesarchiv, Junge, Peter Heinz, CC- , Wikipedia.org
Rozwiń
Upadek wielkiego dworca

Upadek wielkiego dworca

Stettiner Bahnhof po II wojnie światowej zmienił nazwę na Nordbahnhof.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
"Dworzec-widmo"

"Dworzec-widmo"

Z dawnej infrastruktury kolejowej pozostała jedynie linia kolei miejskiej S-Bahn i stacja Nordbahnhof. Jednak pociągi, którym jeździli mieszkańcy Berlina Zachodniego, nie zatrzymywały się na stacji, która znajdowała się we wschodniej części miasta. Nordbahnhof na wiele lat stał się "stacją-widmo", której pilnowali pogranicznicy z NRD.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Nordbahnhof

Nordbahnhof

Dopiero w 1990 roku, po zburzeniu Muru Berlińskiego dworzec został ponownie otwarty dla pasażerów. Krótko później znów został czasowo zamknięty ze względu na konieczny remont. Obecnie jest on jednym z ważniejszych przystanków kolei miejskiej w Berlinie. Zatrzymują się na nim pociągi czterech linii S-Bahn.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Nordbahnhof

Nordbahnhof

Na zdjęciu: stacja S-Bahn Nordbahnhof

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Nordbahnhof

Nordbahnhof

Na zdjęciu: stacja S-Bahn Nordbahnhof

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Wystawa o "dworcach widmo"

Wystawa o "dworcach widmo"

W budynku stacji znajduje się wystawa opowiadająca dworcach granicznych i "dworcach-widmo" w podzielonym Berlinie, do których zaliczała się również stacja Nordbahnhof, a także próbach ucieczek przy wykorzystaniu tuneli kolei podmiejskiej i metra.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Wystawa o "dworcach widmo"

Wystawa o "dworcach widmo"

Na zdjęciu: wystawa o "dworcach-widmo"

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Wystawa o "dworcach widmo"

Wystawa o "dworcach widmo"

Na zdjęciu: wystawa o "dworcach-widmo"

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Wystawa o "dworcach widmo"

Wystawa o "dworcach widmo"

Na zdjęciu: wystawa o "dworcach-widmo"

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Biurowiec w miejscu dworca

Biurowiec w miejscu dworca

W miejscu dawnej hali Dworca Szczecińskiego powstał budynek, który nadal jest związany z koleją. Jest to bowiem biurowiec należący do Deutsche Bahn.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Tory w chodniku

Tory w chodniku

Ciekawą pamiatką po dawnym Stettiner Bahnhof są fragmenty torów kolejowych, wkomponowane w powierzchnię chodnika na Elisabeth-Schwarzhaupt-Platz.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Tory w chodniku

Tory w chodniku

Między szynami kolejowymi znajdują się poprzeczne belki, a na nich wyryte są nazwy miast, do których odjeżdżały pociągi z nieistniejącego już dworca. Wśród nich można znaleźć nazwy wielu miast znajdujących się obecnie w Polsce - zarówno w języku niemieckim, jak i polskim. Są to m.in. Gdańsk, Słupsk, Świnoujście, Białogard, Międzyzdroje, Stargard i oczywiście Szczecin.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Tory w chodniku

Tory w chodniku

Na zdjęciu: tory kolejowe wkomponowane w powierzchnię chodnika na Elisabeth-Schwarzhaupt-Platz

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Tylko on ocalał...

Tylko on ocalał...

Kolejną pamiątką po Stettiner Bahnhof jest jedyny ocalały budynek, w którym mieścił się wspomniany wcześniej dworzec podmiejski. Zbudowany z cegły gmach przez wiele lat znajdował się na pograniczu wschodniej i zachodniej części Berlina i popadał w ruinę.

Źródło: Jörg Zägel, CC , Wikipedia.org
Rozwiń
Tylko on ocalał...

Tylko on ocalał...

Na szczęście kilkanaście lat temu znalazł się nowy gospodarz, który przywrócił zabytkowej hali dworcowej dawny blask. Po gruntownej modernizacji ulokowano w niej restaurację i centrum eventowe.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Tylko on ocalał...

Tylko on ocalał...

Na zdjęciu: dawny dworzec podmiejski

Źródło: Bruhaha, CC , Wikipedia.org
Rozwiń
Tylko on ocalał...

Tylko on ocalał...

Na zdjęciu: dawny dworzec podmiejski

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Dawne tereny kolejowe przez wiele dziesięcioleci znajdowały się na granicy Berlina Wschodniego i Zachodniego. Po zbudowaniu Muru Berlińskiego, duża część dworca znalazła się w tzw. "pasie śmierci".

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Obecnie w tym miejscu mieści się park z alejkami spacerowymi, placami zabaw, wybiegami dla psów, skateparkami i restauracjami.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Obecnie w tym miejscu mieści się park z alejkami spacerowymi, placami zabaw, wybiegami dla psów, skateparkami i restauracjami.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Wzdłuż parkowych alejek ciągną się fragmenty torów kolejowych, wraz z rozjazdami.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Wśród drzew można natknąć się również na fragmenty kamiennych elementów, które służyły do budowy Dworca Szczecińskiego.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Znajdziemy tutaj również charakterystyczną linię z kostki brukowej, wyznaczającą dawny przebieg Muru Berlińskiego.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Park Am Nordbahnhof rozciąga się na około kilometrowym nasypie wzdłuż ulicy Gartenstrasse.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Wzdłuż muru oporowego znajduje się kilka wejść do parku, które kiedyś prowadziły na tereny kolejowe.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Park ze śladami przeszłości

Park ze śladami przeszłości

Wzdłuż muru oporowego znajduje się kilka wejść do parku, które kiedyś prowadziły na tereny kolejowe.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Tunel Szczeciński

Tunel Szczeciński

Jedno z wejść zabezpieczonych kratą prowadzi do zbudowanego pod koniec XIX wieku tunelu nazywanego Tunelem Szczecińskim (Stettiner Tunnel), który łączył Gartenstrasse ze znajdującą się po drugiej stronie nasypu ulicą Schwartzkopffstrasse.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Tunel Szczeciński

Tunel Szczeciński

Przez wiele lat tunel oficjalnie nie istniał, w związku z podziałem miasta. Przebiegał on bowiem bezpośrednio pod "pasem śmierci". Dopiero w 2008 roku, po raz pierwszy od ponad 50 lat, został udostępniony zwiedzającym.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Tunel Szczeciński

Tunel Szczeciński

Obecnie, częściowo zamurowane podziemia są na co dzień niedostępne dla osób z zewnątrz.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Tunel Szczeciński

Tunel Szczeciński

Okazjonalnie organizowane są jednak wycieczki z przewodnikiem, podczas których można zobaczyć wnętrza ocalałych fragmentów Tunelu Szczecińskiego.

Źródło: Franz Richter, CC , Wikipedia.org
Rozwiń
Tunel Szczeciński

Tunel Szczeciński

Na zdjęciu: wnętrza Tunelu Szczecińskiego

Źródło: Franz Richter, CC , Wikipedia.org
Rozwiń
Tunel Szczeciński

Tunel Szczeciński

Na zdjęciu: wnętrza Tunelu Szczecińskiego

Źródło: Franz Richter, CC , Wikipedia.org
Rozwiń
Tunel Szczeciński

Tunel Szczeciński

Na zdjęciu: wnętrza Tunelu Szczecińskiego

Źródło: Franz Richter, CC , Wikipedia.org
Rozwiń
Tunel Szczeciński

Tunel Szczeciński

Na zdjęciu: wnętrza Tunelu Szczecińskiego

Źródło: Beek100, CC , Wikipedia.org
Rozwiń
Liesenbrücken

Liesenbrücken

Kolejną i jedną z najbardziej okazałych pamiątek po dawnej Kolei Szczecińskiej są wiadukty Liesenbrücken znajdujące się nad skrzyżowaniem na północnym krańcu Gartenstrasse, na których przebiegały tory w kierunku Szczecina.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Liesenbrücken

Liesenbrücken

Zbudowany w latach 80. XIX wieku, stalowy obiekt jest od prawie 70 lat na stałe wyłączony z użytku. Wejście na ogromną konstrukcję uniemożliwia zbudowane wokół niej ogrodzenie.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Liesenbrücken

Liesenbrücken

Liesenbrücken są chronionymi zabytkami. Obok nich znajduje się czynny wiadukt, którym codziennie poruszają się pociągi kolei miejskiej S-Bahn.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Między Szczecinem i Berlinem

Między Szczecinem i Berlinem

Chociaż Stettiner Bahnhof już nie istnieja, Szczecin do dnia dzisiejszego posiada kolejowe połączenie ze stolicą Niemiec.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Między Szczecinem i Berlinem

Między Szczecinem i Berlinem

Obecnie ze stolicy Pomorza Zachodniego można dojechać pociągami na inne berlińskie dworce, m.in. Gesundbrunnen, Lichtenberg czy Hauptbahnhof.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Między Szczecinem i Berlinem

Między Szczecinem i Berlinem

Najczęściej nie są to jednak bezpośrednie połączenia, konieczna jest przesiadka m.in. na stacji w Angermünde.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Między Szczecinem i Berlinem

Między Szczecinem i Berlinem

Pociągi w kierunku stolicy Niemiec odjeżdżają ze szczecińskiego dworca kilka razy dziennie.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Między Szczecinem i Berlinem

Między Szczecinem i Berlinem

Na zdjęciu: dworzec kolejowy w Szczecinie

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Miasto murem podzielone

Miasto murem podzielone

Nieopodal dawnego Dworca Szczecińskiego, przy Bernauer Strasse, znajduje się miejsce, w którym można zapoznać się z historią Muru Berlińskiego.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Miasto murem podzielone

Miasto murem podzielone

Znajdują się tam liczne pozostałości z przeszłości, m.in. zachowane fragmenty muru.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Stettiner Bahnhof w Berlinie

Stettiner Bahnhof w Berlinie

Wyeksponowano również fragmenty ulicy, która została podzielona na część wschodnią i zachodnią.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Miasto murem podzielone

Miasto murem podzielone

Gedenkstätte Bernauer Straße to miejsce, w którym można dowiedzieć się o smutnych, a wręcz przerażających czasach, gdy jedno miasto było podzielone na dwie części.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Miasto murem podzielone

Miasto murem podzielone

Na zdjęciu: linia z kostki brukowej w miejscu przebiegu Muru Berlińskiego

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
Atrakcja turystyczna

Atrakcja turystyczna

Okolice dawnego Stettiner Bahnhof są jedną z mniej znanych atrakcji turystycznych w Berlinie. Niewiele osób wie, że dawniej Szczecin miał swój własny dworzec w stolicy Niemiec. Jest to jednak miejsce, które zdecydowanie warto odwiedzić podczas pobytu w tym wielkim i bardzo ciekawym mieście.

Źródło: Grzegorz Kluczyński
Rozwiń
Powrót
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...
powiększone zdjęcie
email