Szczecin miał swój własny dworzec w Berlinie. Poznaj historię Stettiner Bahnhof!
Odjeżdżały z niego dziesiątki pociągów w kierunku Szczecina, nadbałtyckich kurortów, a także wielu innych miast. Był jednym z najważniejszych dworców kolejowych w Berlinie, zarówno o znaczeniu pasażerskim, jak i towarowym. Dziś prawie nie ma po nim śladu. O istnieniu Dworca Szczecińskiego świadczą jedynie stare fotografie i nieliczne pamiątki, które po nim pozostały. Dlaczego słynny Stettiner Bahnhof przestał istnieć?
Historia Stettiner Bahnhof w Berlinie
Historia Dworca Szczecińskiego sięga pierwszej połowy XIX wieku. Rozwijająca się kolej miała ogromne znaczenie dla transportu towarów między Berlinem i portem w Szczecinie, a co za tym idzie - również krajami skandynawskimi. Rozwijał się także ruch pasażerski. Pociągi były ważnym środkiem transportu do kurortów położonych nad Bałtykiem. Stąd decyzja o budowie linii kolejowej i dworca, z którego pociągi odjeżdżały w kierunku Szczecina i innych miast na Pomorzu.
Sto pociągów dziennie
Kolej Szczecińska została uruchomiona 1842 roku. Początkowo pociągi z Berlina dojeżdżały do Eberswalde i Angermünde, jednak linia w szybkim czasie została wydłużona do Szczecina. Stettiner Bahnhof był dworcem czołowym, czyli takim, na którym pociągi rozpoczynały lub kończyły trasę.
Sto pociągów dziennie
Podobnie było z ówczesnym Dworcem Berlińskim w Szczecinie, który dopiero później został przebudowany na przelotowy.
Sto pociągów dziennie
Okazały budynek Dworca Szczecińskiego w Berlinie robił ogromne wrażenie. Znajdowały się w nim kasy biletowe, serwis bagażowy, poczekalnie i restauracje dla pasażerów. Jego obecność miała ogromny wpływ na rozwój tej części Berlina. Na początku XX wieku dworzec obsługiwał około 100 pociągów dziennie. Wokół niego powstawały liczne hotele, bary, restauracje, a także... domy publiczne.
Na zdjęciu: dworzec kolejowy w Szczecinie.
Historia Stettiner Bahnhof
Na zdjęciu: dworzec kolejowy w Szczecinie.
Stettiner Vorortbahnhof
Pod koniec XIX wieku, obok dworca dalekobieżnego zbudowano Stettiner Vorortbahnhof, czyli Szczeciński Dworzec Podmiejski, nazywany również Małym Dworcem Szczecińskim. Mieścił się on w mniejszym budynku, zlokalizowanym po wschodniej stronie dużego dworca. Odjeżdżały z niego m.in. pociągi do Bernau. Jest to obecnie jedyny budynek, który pozostał po dawnym Stettiner Bahnhof. Obok dworca powstała również stacja kolei miejskiej S-Bahn.
Upadek wielkiego dworca
Dworzec Szczeciński funkcjonował jeszcze po zakończeniu II wojny światowej. Jego budynek nie uległ całkowitemu zniszczeniu, wznowiono także ruch pasażerki. Pociągi jednak nie dojeżdżały już do Szczecina, który znalazł się w polskich rękach, więc w 1950 roku zdecydowano o zmianie nazwy. Dawny Dworzec Szczecinski stał się Dworcem Północnym (Nordbahnhof).
Upadek wielkiego dworca
Powojenny podział Berlina sprawił, że tereny należące do kolei w rejonie Nordbahnhof znajdowały się na granicy sektora francuskiego i radzieckiego. To ostatecznie zdecydowało o likwidacji dworca w 1952 roku. Częściowo zniszczoną, zabytkową halę dworcową wysadzono w powietrze blisko dekadę później, gdy podjęto decyzję o budowie Muru Berlińskiego dzielącego miasto na część wschodnią i zachodnią.
Upadek wielkiego dworca
Stettiner Bahnhof po II wojnie światowej zmienił nazwę na Nordbahnhof.
"Dworzec-widmo"
Z dawnej infrastruktury kolejowej pozostała jedynie linia kolei miejskiej S-Bahn i stacja Nordbahnhof. Jednak pociągi, którym jeździli mieszkańcy Berlina Zachodniego, nie zatrzymywały się na stacji, która znajdowała się we wschodniej części miasta. Nordbahnhof na wiele lat stał się "stacją-widmo", której pilnowali pogranicznicy z NRD.
Nordbahnhof
Dopiero w 1990 roku, po zburzeniu Muru Berlińskiego dworzec został ponownie otwarty dla pasażerów. Krótko później znów został czasowo zamknięty ze względu na konieczny remont. Obecnie jest on jednym z ważniejszych przystanków kolei miejskiej w Berlinie. Zatrzymują się na nim pociągi czterech linii S-Bahn.
Nordbahnhof
Na zdjęciu: stacja S-Bahn Nordbahnhof
Nordbahnhof
Na zdjęciu: stacja S-Bahn Nordbahnhof
Wystawa o "dworcach widmo"
W budynku stacji znajduje się wystawa opowiadająca dworcach granicznych i "dworcach-widmo" w podzielonym Berlinie, do których zaliczała się również stacja Nordbahnhof, a także próbach ucieczek przy wykorzystaniu tuneli kolei podmiejskiej i metra.
Wystawa o "dworcach widmo"
Na zdjęciu: wystawa o "dworcach-widmo"
Wystawa o "dworcach widmo"
Na zdjęciu: wystawa o "dworcach-widmo"
Wystawa o "dworcach widmo"
Na zdjęciu: wystawa o "dworcach-widmo"
Biurowiec w miejscu dworca
W miejscu dawnej hali Dworca Szczecińskiego powstał budynek, który nadal jest związany z koleją. Jest to bowiem biurowiec należący do Deutsche Bahn.
Tory w chodniku
Ciekawą pamiatką po dawnym Stettiner Bahnhof są fragmenty torów kolejowych, wkomponowane w powierzchnię chodnika na Elisabeth-Schwarzhaupt-Platz.
Tory w chodniku
Między szynami kolejowymi znajdują się poprzeczne belki, a na nich wyryte są nazwy miast, do których odjeżdżały pociągi z nieistniejącego już dworca. Wśród nich można znaleźć nazwy wielu miast znajdujących się obecnie w Polsce - zarówno w języku niemieckim, jak i polskim. Są to m.in. Gdańsk, Słupsk, Świnoujście, Białogard, Międzyzdroje, Stargard i oczywiście Szczecin.
Tory w chodniku
Na zdjęciu: tory kolejowe wkomponowane w powierzchnię chodnika na Elisabeth-Schwarzhaupt-Platz
Tylko on ocalał...
Kolejną pamiątką po Stettiner Bahnhof jest jedyny ocalały budynek, w którym mieścił się wspomniany wcześniej dworzec podmiejski. Zbudowany z cegły gmach przez wiele lat znajdował się na pograniczu wschodniej i zachodniej części Berlina i popadał w ruinę.
Tylko on ocalał...
Na szczęście kilkanaście lat temu znalazł się nowy gospodarz, który przywrócił zabytkowej hali dworcowej dawny blask. Po gruntownej modernizacji ulokowano w niej restaurację i centrum eventowe.
Tylko on ocalał...
Na zdjęciu: dawny dworzec podmiejski
Tylko on ocalał...
Na zdjęciu: dawny dworzec podmiejski
Park ze śladami przeszłości
Dawne tereny kolejowe przez wiele dziesięcioleci znajdowały się na granicy Berlina Wschodniego i Zachodniego. Po zbudowaniu Muru Berlińskiego, duża część dworca znalazła się w tzw. "pasie śmierci".
Park ze śladami przeszłości
Obecnie w tym miejscu mieści się park z alejkami spacerowymi, placami zabaw, wybiegami dla psów, skateparkami i restauracjami.
Park ze śladami przeszłości
Obecnie w tym miejscu mieści się park z alejkami spacerowymi, placami zabaw, wybiegami dla psów, skateparkami i restauracjami.
Park ze śladami przeszłości
Wzdłuż parkowych alejek ciągną się fragmenty torów kolejowych, wraz z rozjazdami.
Park ze śladami przeszłości
Wśród drzew można natknąć się również na fragmenty kamiennych elementów, które służyły do budowy Dworca Szczecińskiego.
Park ze śladami przeszłości
Znajdziemy tutaj również charakterystyczną linię z kostki brukowej, wyznaczającą dawny przebieg Muru Berlińskiego.
Park ze śladami przeszłości
Park Am Nordbahnhof rozciąga się na około kilometrowym nasypie wzdłuż ulicy Gartenstrasse.
Park ze śladami przeszłości
Wzdłuż muru oporowego znajduje się kilka wejść do parku, które kiedyś prowadziły na tereny kolejowe.
Park ze śladami przeszłości
Wzdłuż muru oporowego znajduje się kilka wejść do parku, które kiedyś prowadziły na tereny kolejowe.
Tunel Szczeciński
Jedno z wejść zabezpieczonych kratą prowadzi do zbudowanego pod koniec XIX wieku tunelu nazywanego Tunelem Szczecińskim (Stettiner Tunnel), który łączył Gartenstrasse ze znajdującą się po drugiej stronie nasypu ulicą Schwartzkopffstrasse.
Tunel Szczeciński
Przez wiele lat tunel oficjalnie nie istniał, w związku z podziałem miasta. Przebiegał on bowiem bezpośrednio pod "pasem śmierci". Dopiero w 2008 roku, po raz pierwszy od ponad 50 lat, został udostępniony zwiedzającym.
Tunel Szczeciński
Obecnie, częściowo zamurowane podziemia są na co dzień niedostępne dla osób z zewnątrz.
Tunel Szczeciński
Okazjonalnie organizowane są jednak wycieczki z przewodnikiem, podczas których można zobaczyć wnętrza ocalałych fragmentów Tunelu Szczecińskiego.
Tunel Szczeciński
Na zdjęciu: wnętrza Tunelu Szczecińskiego
Tunel Szczeciński
Na zdjęciu: wnętrza Tunelu Szczecińskiego
Tunel Szczeciński
Na zdjęciu: wnętrza Tunelu Szczecińskiego
Tunel Szczeciński
Na zdjęciu: wnętrza Tunelu Szczecińskiego
Liesenbrücken
Kolejną i jedną z najbardziej okazałych pamiątek po dawnej Kolei Szczecińskiej są wiadukty Liesenbrücken znajdujące się nad skrzyżowaniem na północnym krańcu Gartenstrasse, na których przebiegały tory w kierunku Szczecina.
Liesenbrücken
Zbudowany w latach 80. XIX wieku, stalowy obiekt jest od prawie 70 lat na stałe wyłączony z użytku. Wejście na ogromną konstrukcję uniemożliwia zbudowane wokół niej ogrodzenie.
Liesenbrücken
Liesenbrücken są chronionymi zabytkami. Obok nich znajduje się czynny wiadukt, którym codziennie poruszają się pociągi kolei miejskiej S-Bahn.
Między Szczecinem i Berlinem
Chociaż Stettiner Bahnhof już nie istnieja, Szczecin do dnia dzisiejszego posiada kolejowe połączenie ze stolicą Niemiec.
Między Szczecinem i Berlinem
Obecnie ze stolicy Pomorza Zachodniego można dojechać pociągami na inne berlińskie dworce, m.in. Gesundbrunnen, Lichtenberg czy Hauptbahnhof.
Między Szczecinem i Berlinem
Najczęściej nie są to jednak bezpośrednie połączenia, konieczna jest przesiadka m.in. na stacji w Angermünde.
Między Szczecinem i Berlinem
Pociągi w kierunku stolicy Niemiec odjeżdżają ze szczecińskiego dworca kilka razy dziennie.
Między Szczecinem i Berlinem
Na zdjęciu: dworzec kolejowy w Szczecinie
Miasto murem podzielone
Nieopodal dawnego Dworca Szczecińskiego, przy Bernauer Strasse, znajduje się miejsce, w którym można zapoznać się z historią Muru Berlińskiego.
Miasto murem podzielone
Znajdują się tam liczne pozostałości z przeszłości, m.in. zachowane fragmenty muru.
Stettiner Bahnhof w Berlinie
Wyeksponowano również fragmenty ulicy, która została podzielona na część wschodnią i zachodnią.
Miasto murem podzielone
Gedenkstätte Bernauer Straße to miejsce, w którym można dowiedzieć się o smutnych, a wręcz przerażających czasach, gdy jedno miasto było podzielone na dwie części.
Miasto murem podzielone
Na zdjęciu: linia z kostki brukowej w miejscu przebiegu Muru Berlińskiego
Atrakcja turystyczna
Okolice dawnego Stettiner Bahnhof są jedną z mniej znanych atrakcji turystycznych w Berlinie. Niewiele osób wie, że dawniej Szczecin miał swój własny dworzec w stolicy Niemiec. Jest to jednak miejsce, które zdecydowanie warto odwiedzić podczas pobytu w tym wielkim i bardzo ciekawym mieście.