Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Torowisko tramwajowe na al. Wojska Polskiego nie było używane od 1974 roku

Odkrycie w centrum Szczecina. Stare torowisko przetrwało pół wieku pod asfaltem [ZDJĘCIA, WIDEO]

2021-09-20 17:29

Ostatni tramwaj przejechał tędy blisko 50 lat temu. Później, zgodnie z ówczesnymi trendami, trasa tramwajowa na jednej z głównych ulic w centrum Szczecina została zlikwidowana, by ustąpić miejsca samochodowej arterii. Stare, nieużywane torowisko przetrwało pod warstwą asfaltu do kolejnej przebudowy alei Wojska Polskiego. Nowych torów miasto nie chciało zbudować...

Pierwszego dnia przebudowy śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego dokonano ciekawego odkrycia. Okazało się, że pod warstwą asfaltu znajdują się nieużywane od lat tory tramwajowe. To pamiątka po dawnej trasie między placem Szarych Szeregów i placem Zwycięstwa, która została zlikwidowana w 1973 roku, podczas przebudowy śródmiejskiej ulicy w przelotową arterię. Wcześniej jeździły tędy tramwaje linii 1, 5, 7 i 10.

Ta decyzja była pierwszym "gwoździem do trumny" alei Wojska Polskiego, która bez dostępu do komunikacji miejskiej stawała się coraz mniej dostępna, a co za tym idzie - traciła na atrakcyjności  Na przełomie lat 80. i 90., w czasach transformacji ustrojowej i gospodarczej, wiele dotychczasowych, państwowych sklepów zostało zamkniętych, zastąpiły je prywatne placówki, które nie wytrzymywały trudnych realiów. Upadek prestiżowej alei nastąpił, gdy w centrum Szczecina zaczęły powstawać wielkie galerie handlowe, które zabrały resztki bywalców tego miejsca i klientów tutejszych sklepów, którzy woleli czyste i przestronne przyjazne przestrzenie, niż coraz bardziej obskurną ulicę z coraz węższymi chodnikami, na których trzeba było wykonywać slalom między zaparkowanymi autami. Ostatecznie, niegdyś reprezentacyjne miejsce, stało się "przelotówką" z parkingiem dla mieszkańców i pracowników okolicznych firm. Pozostali tylko najwytrwalsi, m.in. "kultowy" bar z pasztecikami czy (już nie) najstarsze kino na świecie "Pionier". Przy alei Wojska Polskiego mieści się również galeria znanego rysownika i satyryka Henryka Sawki czy atelier projektantki mody Sylwii Majdan.

W ostatnich latach zdecydowano o rewitalizacji tej części miasta, wraz z gruntowną przebudową alei Wojska Polskiego. Mimo, iż pojawił się pomysł przywrócenia w tym miejscu linii tramwajowej, która z pewnością usprawniłaby prawie nieistniejącą komunikację w tym miejscu (przypomnijmy, przez wiele lat w tym miejscu nie kursował żaden autobus), miasto ostatecznie nie zdecydowało się na ten krok, wybierając wariant uspokojonej ulicy z szerokimi chodnikami i parkingiem między jezdniami.

Czytaj też: Utrudnienia w centrum Szczecina. Zamykają al. Wojska Polskiego [WIDEO]

W poniedziałek ruszyła przebudowa alei Wojska Polskiego. Pojawiły się pierwsze ekipy drogowców. Po zerwaniu nawierzchni z jezdni okazało się, że pod warstwą asfaltu znajduje się pamiątka sprzed blisko pół wieku. Niecodzienny widok odkrytych torów tramwajowych na brukowanej jezdni wzbudził zainteresowanie wielu przechodniów, a u wielu starszych mieszkańców przywołał wspomnienia sprzed lat.

Co się zmieni na al Wojska Polskiego?

W ramach inwestycji zmieni się naprawdę dużo. Uporządkowane zostanie parkowanie, chodniki staną się bardziej przyjazne dla pieszych, pojawią się nowe nasadzenia, zmodernizowane zostaną przylegające do al. Wojska Polskiego fragmenty ulic Śląskiej i Jagiellońskiej, pojawią się nowe elementy małej architektury. Zmieni się również plac Zgody, który stanie się rondem. Ponadto w sąsiedztwie placu Zgody, w ramach rewitalizacji wnętrza kwartału 36 obejmującego ulice Małkowskiego, Ks. Bogusława, Boh. Getta Warszawskiego oraz Królowej Jadwigi, powstanie również dwupoziomowy podziemny parking, w którym zmieści się około 150 pojazdów.

Czytaj też: "Torowa rewolucja" w centrum Szczecina. Do końca zostało 15 miesięcy [ZDJĘCIA]

Sonda
Czy na aleję Wojska Polskiego powinny wrócić tramwaje?
Odkrycie w centrum Szczecina. Tory tramwajowe przetrwały pod asfaltem pół wieku