Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Ostatni tramwaj przejechał tędy blisko 50 lat temu. Później, zgodnie z ówczesnymi trendami, trasa tramwajowa na jednej z głównych ulic w centrum Szczecina została zlikwidowana, by ustąpić miejsca samochodowej arterii. Stare, nieużywane torowisko przetrwało pod warstwą asfaltu do kolejnej przebudowy alei Wojska Polskiego. Nowych torów miasto nie chciało zbudować.
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Pierwszego dnia przebudowy śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego dokonano ciekawego odkrycia. Okazało się, że pod warstwą asfaltu znajdują się nieużywane od lat tory tramwajowe. To pamiątka po dawnej trasie między placem Szarych Szeregów i placem Zwycięstwa, która została zlikwidowana w 1973 roku, podczas przebudowy śródmiejskiej ulicy w przelotową arterię. Wcześniej jeździły tędy tramwaje linii 1, 5, 7 i 10.
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Ta decyzja była pierwszym "gwoździem do trumny" alei Wojska Polskiego, która bez dostępu do komunikacji miejskiej stawała się coraz mniej dostępna, a co za tym idzie - traciła na atrakcyjności Na przełomie lat 80. i 90., w czasach transformacji ustrojowej i gospodarczej, wiele dotychczasowych, państwowych sklepów zostało zamkniętych, zastąpiły je prywatne placówki, które nie wytrzymywały trudnych realiów. Upadek prestiżowej alei nastąpił, gdy w centrum Szczecina zaczęły powstawać wielkie galerie handlowe, które zabrały resztki bywalców tego miejsca i klientów tutejszych sklepów, którzy woleli czyste i przestronne przyjazne przestrzenie, niż coraz bardziej obskurną ulicę z coraz węższymi chodnikami, na których trzeba było wykonywać slalom między zaparkowanymi autami. Ostatecznie, niegdyś reprezentacyjne miejsce, stało się "przelotówką" z parkingiem dla mieszkańców i pracowników okolicznych firm. Pozostali tylko najwytrwalsi, m.in. "kultowy" bar z pasztecikami czy (już nie) najstarsze kino na świecie "Pionier". Przy alei Wojska Polskiego mieści się również galeria znanego rysownika i satyryka Henryka Sawki czy atelier projektantki mody Sylwii Majdan.
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
W ostatnich latach zdecydowano o rewitalizacji tej części miasta, wraz z gruntowną przebudową alei Wojska Polskiego. Mimo, iż pojawił się pomysł przywrócenia w tym miejscu linii tramwajowej, która z pewnością usprawniłaby prawie nieistniejącą komunikację w tym miejscu (przypomnijmy, przez wiele lat w tym miejscu nie kursował żaden autobus), miasto ostatecznie nie zdecydowało się na ten krok, wybierając wariant uspokojonej ulicy z szerokimi chodnikami i parkingiem między jezdniami.
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
W poniedziałek ruszyła przebudowa alei Wojska Polskiego. Pojawiły się pierwsze ekipy drogowców. Po zerwaniu nawierzchni z jezdni okazało się, że pod warstwą asfaltu znajduje się pamiątka sprzed blisko pół wieku. Niecodzienny widok odkrytych torów tramwajowych na brukowanej jezdni wzbudził zainteresowanie wielu przechodniów, a u wielu starszych mieszkańców przywołał wspomnienia sprzed lat.
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tramwaje jeździły aleją Wojska Polskiego do 1973 roku.
Tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego przetrwały pół wieku pod asfaltem
Tramwaje jeździły aleją Wojska Polskiego do 1973 roku.