Za autostrady w Niemczech trzeba już płacić. Nowe przepisy uderzą również w Polaków. Potężny cios

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Za autostrady w Niemczech trzeba już płacić. Nowe przepisy uderzą również w Polaków. "Potężny cios"

Przedsiębiorcy alarmują

Za autostrady w Niemczech trzeba już płacić. Nowe przepisy uderzą również w Polaków. "Potężny cios"

2024-07-01 11:17

Od 1 lipca w Niemczech obowiązują nowe przepisy, które wiążą się z dodatkowym kosztem również dla małych firm transportowych z Polski. Przedsiębiorcy branży TSL (transport, spedycja, logistyka) z polsko-niemieckiego pogranicza nie pozostawiają złudzeń - to dla nich ogromny cios.

Potężny cios dla sektora TSL

- Każdy kraj ma prawo do regulowania płat wewnętrznych według swoich potrzeb. W tej sytuacji jednak nie da się ukryć, że najbardziej poszkodowany będzie polski biznes, szczególnie ten przygraniczny – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. - Wiele firm handlowych i transportowych stawiało na wymianę towarową z partnerami z Niemiec. Teraz muszą na nowo wyliczać stawki opłat, bo myto, które będzie pobierane od 1 lipca jest dla nich odczuwalne. Rozszerzenie systemu poboru opłat drogowych w Niemczech to zła wiadomość dla polskiego biznesu.

Przypomnijmy, ledwie opadły emocje po podwyżkach za przejazd samochodami ciężarowymi po niemieckich autostradach, które miały miejsce od 1 grudnia ubiegłego roku, a już pojawił się kolejny problem dla zmotoryzowanych. Od 1 lipca za przejazd niemieckimi autostradami muszą płacić też kierowcy samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony. To rozszerzenie zmian transportowych w Niemczech, które rozpoczęły się w 2023 roku. Nowe przepisy będą odczuwalne dla średnich firm sektora TSL, czyli małych naczep towarowych, ale także dużych lawet samochodowych. Najpoważniejsze zmiany dotyczą jednak pojazdów dedykowanych transportowi towarowemu.W zależności od masy pojazdu stawka opłaty wahać się będzie między 11,4 a 24,8 eurocenta za kilometr.

- Przez lata budowaliśmy partnerstwo gospodarcze między Polską, a Niemcami. Wiele firm kooperujących z dużymi podmiotami niemieckimi lokowało się w Szczecinie i w naszym obszarze metropolitalnym. Teraz te firmy będą obciążone kolejnymi podatkami, które w przeliczeniu na złotówki są dla wielu przedsiębiorstw, szczególnie w czasie dużego kryzysu na rynku transportowym odczuwalne - dodaje Hanna Mojsiuk. - To jest cios w małe firmy transportowe i w przewoźników, którzy nie jeżdżą z wielkimi ładunkami, a właśnie małymi samochodami towarowymi – podkreśla prezes Północnej Izby Gospodarczej.

- Każda zmiana związana z dodatkowymi opłatami dla sektora transportowego wiąże się z komplikacjami finansowymi dla firm, które mają do wyboru dwie opcje: planowanie transportu z pominięciem niemieckich tras lub na nowo przeliczenie kosztów i zwiększenie cen – dodaje Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL oraz członek prezydium Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. - Na pewno jest to czynnik poważnie osłabiający naszą narodową konkurencyjność w porównaniu z firmami z Niemiec.

"Czujemy się potraktowani protekcjonalnie"

Wprowadzenie opłat na niemieckich trasach negatywnie ocenia także Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych blisko współpracujące z Północną Izbą Gospodarczą w Szczecinie.

- Niemcy dotują swoje firmy transportowe, a jednocześnie obciążają kosztami polskich przewoźników – mówi Piotr Krzyżankiewicz, wiceprezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. - Jest to więc sytuacja, gdy nasze firmy są mniej konkurencyjne i stawiane są w trudniejszej sytuacji względem niemieckich firm. Czujemy się więc potraktowani protekcjonalnie.

Żeby zaoszczędzić klienci będą więc zamawiać towar w większych ilościach i przewożony on będzie wielkogabarytowymi pojazdami.

- Efekt może być też taki, że będzie więcej dużych transportów na drogach, a mniej mniejszych, bo tak się będzie klientom bardziej opłacało – dodaje Piotr Krzyżankiewicz. – To się musi odbić na cenach usług transportowych, a w efekcie finalnym na cenach dla klientów - podkreśla ekspert.

Źródło: Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie

QUIZ. Polska czy Niemcy?

Pytanie 1 z 15
Zacznijmy od czegoś łatwego. W jakim kraju zostało zrobione to zdjęcie?
QUIZ. Polska czy Niemcy
To najbardziej "polski" supermarket w Niemczech!