Firmą wybraną w przetargu ogłoszonym przez miasto jest firma ELBUD Szczecin Sp. z o.o. Wykonawca zrealizuje prace przy miejskiej części przystanku SKM Szczecin Pogodno, który powstanie w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt prac ma wynieść blisko 3 miliony złotych.
- Przedmiot zamówienia obejmuje „wykonanie infrastruktury Przystanku Szczecin Pogodno, rozbudowę i przebudowę ulicy Adama Mickiewicza oraz ulicy Kazimierza Twardowskiego wraz z infrastrukturą techniczną w ramach Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351”, w formule zaprojektuj i wybuduj - tłumaczy Piotr Zieliński ze spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie. - W zakres prac projektowych wchodzi weryfikacja i aktualizacja dokumentacji projektowej wszystkich branż wraz z uzupełnieniem ww. dokumentacji o brakujące decyzje, dokumenty, opinie i uzgodnienia.
Wykonawca będzie miał na wykonanie zadania 360 dni od daty podpisania umowy. Prace budowlane obejmą m.in. rozbiórkę istniejących obiektów budowlanych, rozbudowę wiaduktu, budowę zjazdu prowadzącego do południowego wejścia na peron, budowę chodników, przebudowę sieci, a także budowę elementów małej architektury i zagospodarowanie zieleni.
Było to już kolejne podejście do miejskiej części inwestycji związanej z przystankiem Szczecin Pogodno. W pierwszych przetargach, które odbyły się latem, nie zgłosiła się ani jedna firma. Postępowanie musiało zostać powtórzone.
W samorządowej części inwestycji widać kolejne postępy. W wielu miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. Tak jest m.in. w Podjuchach, na Pomorzanach, Łęknie, Niemierzynie czy w Zdunowie, a także w Gryfinie czy przy Goleniowskim Parku Przemysłowym. Niebawem rozpoczną się prace w rejonie przystanków: Dunikowo, Trzebusz, Załom, Cmentarz Centralny, Skolwin, Zdroje, Niebuszewo, Łasztownia, Drzetowo i Żelechowa.
SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu inwestycja zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.
W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.
Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.
Jak informuje SSOM złożony wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu podlega obecnie weryfikacji i akceptacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.