Jak informuje Piotr Zieliński ze spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie, wszystkie roboty budowlane na miejskiej części przystanku SKM Pomorzany przy ul. Mieszka I, zakończyły się.
- Chodniki, parking samochodowy i rowerowy, elementy małej architektury są już gotowe - mówi Piotr Zieliński. - Zadanie jest aktualnie w trakcie procedury odbiorowej, po której zakończeniu nowa infrastruktura będzie mogła uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
W ramach inwestycji powstał m.in. plac z miejscami postojowymi, stojakami rowerowymi, elementami małej architektury. Przebudowano także sieci podziemne.
Przystanek bez torów
O ile miejska część zadania jest już gotowa, to postępy prac na części kolejowej nie napawają optymizmem. Od wielu miesięcy na przystanku Pomorzany nie dzieje się nic. Prace ograniczyły się jedynie do wykarczowania samosiejek i zdemontowania torów. Stary peron, na którym od ponad dwóch dekad nie zatrzymał się żaden pociąg, zarasta chwastami i śmieciami. Całość wygląda bardzo przygnębiająco.
Miasto nie zwalnia tempa
W samorządowej części inwestycji widać kolejne postępy. W wielu miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. Tak jest m.in. w Podjuchach, na Pomorzanach, Łęknie, Niemierzynie czy w Zdunowie, a także w Gryfinie czy przy Goleniowskim Parku Przemysłowym. Niebawem rozpoczną się prace w rejonie przystanków: Dunikowo, Trzebusz, Załom, Cmentarz Centralny, Skolwin, Zdroje, Niebuszewo, Łasztownia, Drzetowo i Żelechowa.
Ogromne opóźnienie na kolejowej części SKM
SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu inwestycja zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.
W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.
Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.
Jak informuje SSOM złożony wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu podlega obecnie weryfikacji i akceptacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.