Chodzi o przystanki SKM Golęcino, Stołczyn (dawniej: Glinki) i Dąbie Południe, a dokładniej ich otoczenie, czyli tereny należące do miasta. Wszystkie trzy inwestycje zrealizuje wybrana w drodze przetargu firma ELBUD Szczecin Sp. z o.o.
Najdroższe będą prace w Dąbiu, których koszt wyniesie prawie 11 milionów złotych. Otoczenie przystanku SKM Stołczyn to koszt ponad 7 milionów złotych, natomiast miejska infrastruktura wokół przystanku SKM Golęcino będzie kosztować ponad 6 milionów złotych.
- Zadania obejmują m.in. wykonanie chodników, miejsc postojowych dla samochodów, stojaków na rowery, przebudowę lub budowę fragmentów ulic, modernizację infrastruktury - informuje Piotr Zieliński ze spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie. - Zadania realizowane będą w formule zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że wykonawca oprócz prac budowlanych, będzie musiał uzupełnić dokumentację projektową i uzyskać pozwolenia, uzgodnienia i decyzje niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych. W samorządowej części inwestycji widać kolejne postępy, czego niestety nie można powiedzieć o pracach realizowanych prze PKP PLK, gdzie tempo jest zdecydowanie wolniejsze. W wielu miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. Tak jest m.in. w Podjuchach, na Pomorzanach, Łęknie, Niemierzynie czy w Zdunowie, a także w Gryfinie czy przy Goleniowskim Parku Przemysłowym. Niebawem rozpoczną się prace w rejonie przystanków: Dunikowo, Trzebusz, Załom, Cmentarz Centralny, Skolwin, Zdroje, Niebuszewo, Łasztownia, Drzetowo i Żelechowa.
SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Wciąż jednak istnieją obawy, że do tego czasu inwestycja nie zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.
W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.
Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.