To historyczna data w dziejach Świnoujścia. Miasto na wyspie Uznam można już oficjalnie uznać za połączone z pozostałą częścią kraju. Przed pracownikami budowy jednak jeszcze dużo pracy. W drugim etapie, w wydrążonym tunelu będzie powstawała droga oraz cała infrastruktura towarzysząca. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu. Pierwsi kierowcy będą mogli przejechać nową przeprawą dopiero za rok.
Gigantyczna maszyna waży ponad 3 tysiące ton, ma 105 m długości i 13,4 m średnicy. Powstała w 2020 roku w Chinach i rozłożona na części, przypłynęła do Świnoujścia, gdzie następnie została rozładowana i przewieziona na plac budowy na wyspie Uznam. 5 marca 2021 rozpoczęło się drążenie tunelu pod cieśniną Świny.
Czytaj też: 3. Szczeciński Marsz Równości. Tęczowy korowód przeszedł ulicami miasta [WIDEO, DUŻO ZDJĘĆ]
19 września 2021 o godz. 15:03 "Wyspiarka przewierciła betonową ścianę komory odbiorczej na wyspie Wolin. Na miejscu finał drążenia oglądali Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz Barbara Michalska, zastępca prezydenta, a także kierownictwo budowy tunelu.
Tunel, który na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin będzie miał łącznie 1,44 km i będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce. Prace mają zakończyć się jesienią 2022 roku.
Koszt inwestycji to 915 milionów złotych, z czego 775,6 mln to dofinansowanie z Unii Europejskiej. 140 milionów złotych pochodzi z budżetu Świnoujścia.
Czytaj też: Szczecińskie Wały Chrobrego jak wielki ogród. Prawdziwy raj dla miłośników roślin [ZDJĘCIA, WIDEO]
Polecany artykuł: