Historyczna chwila na budowie tunelu pod Świną. "Wyspiarka" rusza do akcji

2021-03-05 13:37

To wyjątkowy moment na placu budowy tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam. 5 marca 2021 roku przejdzie do historii, jako dzień, w którym oficjalnie rozpoczęło się wiercenie podziemnego korytarza pod Świną. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przypłynęła jesienią ubiegłego roku aż z Chin, zaczęła pracę.

Uroczystość uruchomienia maszyny z udziałem prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza, premiera Mateusza Morawieckiego i czołowych przedstawicieli PiS odbyła się w piątek, w samo południe.

Premier Mateusz Morawiecki przypomniał, że pierwsze plany dotyczące tunelu pod Świną powstały już w latach 60-tych ubiegłego wieku.

- Kontynuujemy dzieło wzmocnienia polskiego wybrzeża, a naszym marzeniem jest, by stało się ono oknem na świat i wzmacniało nasze szanse rozwoju - mówił premier.

Zdaniem prezesa PiS, Jarosława Kaczyńskiego, dzięki powstaniu tunelu pod Świną Polska będzie już pod każdym względem jednym państwem

- Rozpoczyna się wiercenie tunelu. To chwila ważna, chwila, która - mam nadzieję - zostanie zapamiętana, bo teraz już wiemy na pewno, że ten tunel powstanie i Zachodnie Pomorze, a co za tym idzie Rzeczpospolita Polska będzie połączona, będzie już pod każdym względem jednym państwem, jedną ziemią, jedną naszą wspólną ojczyzną - mówił Jarosław Kaczyński.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wskazał, że mieszkańcy i turyści odwiedzający Świnoujście od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam.

- To rozpoczęcie drążenia kolejnego tunelu, tunelu na trasie nowo budowanych dróg w Polsce, tunelu na trasie nowo budowanych szlaków kolejowych w naszym kraju - mówił minister Adamczyk.

- Na naszych oczach dokonuje się historia, spełnia się marzenie tych wszystkich świnoujścian, którzy przybyli na te ziemie po 1945 roku - mówił europoseł PiS Joachim Brudziński.

Zanim jednak "wielki kret" rozpoczął drążenie tunelu, otrzymał nową - oficjalną nazwę. Od teraz jest to "Wyspiarka". Takie imię wybrali dla maszyny mieszkańcy Świnoujścia w drodze głosowania.

"Wyspiarka" ruszyła z komory startowej po stronie wyspy Uznam. Za około 6 miesięcy maszyna zakończy pracę po stronie wyspy Wolin. Maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu jednej minuty. Jednocześnie będzie układała betonowe pierścienie - w sumie 780 sztuk. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje około 10-12 metrów tunelu.

Zobacz też: Kołczewo: TRAGICZNY wypadek na budowie. Ziemia przysypała starszego mężczyznę

Gigantyczna maszyna waży ponad 3 tysiące ton, ma 105 m długości i 13,4 m średnicy. Powstała w ubiegłym roku w Chinach. W październiku, rozłożona na części, przypłynęła do Świnoujścia, gdzie następnie została rozładowana i przewieziona na plac budowy na wyspie Uznam, gdzie znajduje się komora startowa.

Jednocześnie, po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której we wrześniu tego roku powinna dotrzeć Wyspiarka. Komora jest już w większości wykonana. Prowadzone są prace przy płycie dennej. Powstają również odcinki dojazdowe do tunelu.

Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne. Każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu. Wynika to z faktu, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod rzeką Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów składających się na pierścienie obudowy tunelu. Obecnie gotowych jest ponad 2 700 tubingów, a kolejne są stale wytwarzane.

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu. Termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2022 roku.

Tunel, który na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin będzie miał łącznie 1,44 km i będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce. Prace mają zakończyć się jesienią 2022 roku.

Koszt inwestycji to 915 milionów złotych, z czego 775,6 mln to dofinansowanie z Unii Europejskiej. 140 milionów złotych pochodzi z budżetu Świnoujścia.

Zobacz też: Szczecin: Strażnicy miejscy musieli "aresztować"... ŁABĘDZIA! [ZDJECIA]

Sonda
Często stoisz w korkach?
Chiński statek Da Chang. Przywiózł maszynę do wiercenia tunelu w Świnoujściu
Nasi Partnerzy polecają