Na alei Wojska Polskiego zmieni się dosłownie wszystko - od układu drogowego po zieleń i małą architekturę. Obecnie jest to przelotowa arteria, która - poza nielicznymi, "kultowymi" miejscami, nie przyciąga niczym szczególnym. Krzywe chodniki, zastawione do granic możliwości zaparkowanymi samochodami, brak dogodnej komunikacji miejskiej, liczne puste lokale, wszechobecny brud - to wszystko odstrasza. Trudno sobie wyobrazić, że jeszcze niespełna pół wieku temu była to tętniąca życiem, pełna ludzi miejska ulica, z dziesiątkami sklepów, punktów usługowych i lokali gastronomicznych. Charakterystycznym elementem tego miejsca były kolorowe neony, które "ożywały" po zmierzchu.
Pierwszym "gwoździem do trumny" alei Wojska Polskiego była poprzednia duża przebudowa. W pierwszej połowie lat 70. XX wieku przebudowano układ komunikacyjny, zlikwidowano linię tramwajową i stworzono szeroką arterię Na przełomie lat 80. i 90., w czasach transformacji ustrojowej i gospodarczej, wiele dotychczasowych, państwowych sklepów zostało zamkniętych, zastąpiły je prywatne placówki, które nie wytrzymywały trudnych realiów. Upadek prestiżowej alei nastąpił, gdy w centrum Szczecina zaczęły powstawać wielkie galerie handlowe, które zabrały resztki bywalców tego miejsca i klientów tutejszych sklepów, którzy woleli czyste i przestronne przyjazne przestrzenie, niż coraz bardziej obskurną ulicę z coraz węższymi chodnikami, na których trzeba było wykonywać slalom między zaparkowanymi autami. Ostatecznie, niegdyś reprezentacyjne miejsce, stało się "przelotówką" z parkingiem dla mieszkańców i pracowników okolicznych firm. Pozostali tylko najwytrwalsi, m.in. "kultowy" bar z pasztecikami czy (już nie) najstarsze kino na świecie "Pionier". Przy alei Wojska Polskiego mieści się również galeria znanego rysownika i satyryka Henryka Sawki czy atelier projektantki mody Sylwii Majdan.
Czytaj też: Szczecin: Od niedzieli po nowemu na al. Jana Pawła II. Nie jedźcie na pamięć!
W drugiej dekadzie XXI wieku pojawił się pomysł, żeby na al. Wojska Polskiego przywrócić zlikwidowaną pół wieku wcześniej linię tramwajową, która nie tylko usprawniłaby prawie nieistniejącą komunikację w tym miejscu (przypomnijmy, przez wiele lat w tym miejscu nie kursował żaden autobus). Plany odbudowy linii tramwajowej pojawił się nawet w kilku wariantach, jednak ostatecznie od nich odstąpiono, co wywołało wiele emocji. Z ogromną falą krytyki spotkały się również plany wycinki drzew i zastąpienie ich nowymi - mniejszymi nasadzeniami. Ostatecznie zdecydowano, że aleja Wojska Polskiego będzie ulicą o uspokojonym ruchu samochodowym, z zadrzewionym parkingiem między dwoma wąskimi jezdniami. To też nie podobało się wielu osobom, które twierdziły, że zamiast zapewnić zieloną i zacienioną przestrzeń pieszym, przed słońcem mają być chronione samochody. Kierowcy również mają wiele zastrzeżeń, obawiając się, że uspokojenie ruchu spowoduje jeszcze większe korki w centrum miasta. Sporo emocji budzą również niektóre elementy architektoniczne, m.in. pawilon-wiata przy pl. Zgody.
Pomimo licznych słów krytyki, inwestycja ma również wiele plusów. Okolica z pewnością zyska na estetyce. Uporządkowane zostanie parkowanie, chodniki staną się bardziej przyjazne dla pieszych, pojawią się nowe nasadzenia, zmodernizowane zostaną przylegające do al. Wojska Polskiego fragmenty ulic Śląskiej i Jagiellońskiej, pojawią się nowe elementy małej architektury. Zmieni się również plac Zgody, który stanie się rondem. Ponadto w sąsiedztwie placu Zgody, w ramach rewitalizacji wnętrza kwartału 36 obejmującego ulice Małkowskiego, Ks. Bogusława, Boh. Getta Warszawskiego oraz Królowej Jadwigi, powstanie również dwupoziomowy podziemny parking, w którym zmieści się około 150 pojazdów.
W ramach drugiego etapu prac, zmodernizowany ma zostać także plac Zwycięstwa, gdzie powstanie m.in. wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, o którego budowie mówi się od blisko 10 lat.
Czytaj też: Już nie jedno, a KILKA DRZEW w centrum Szczecina brutalnie okaleczonych! Radny reaguje [ZDJĘCIA, WIDEO]
Prace rozpoczną się już w połowie września. W czwartek, 26 sierpnia, w siedzibie kina Pionier została podpisana umowa z wykonawcą.
- Przychodzi czas na modernizację ważnej arterii komunikacyjnej - mówi prezydent Szczecina Piotr Krzystek. - Przebudowa była długo przygotowywana. Wymagała wielu uzgodnień, spotkań, konsultacji społecznych. Musieliśmy wypracować projekt, który nie będzie z jednej strony tylko i wyłącznie modernizacją układu drogowego ale także spowoduje, że ulica odzyska swój blask i będą się tutaj pojawiały działania społeczne, inicjatywy i pomysły, które będą ożywiały tą ulicę i przyciągały do niej mieszkańców.
- Dołożymy wszelkich starań, żeby w terminie i jakościowo zrealizować to zadanie, tak aby efekt końcowy był zadowalający dla mieszkańców Szczecina – dodaje Marek Ignatowski Prezes Zarządu Firmy Budowlano-Drogowej MTM S.A., wykonawcy prac.
Jaki będzie efekt końcowy? Przekonamy się za dwa lata. Tyle bowiem potrwają prace przy przebudowie alei Wojska Polskiego. W tym czasie zarówno kierowcy jak i piesi muszą przygotować się na spore utrudnienia, gdyż jest to już kolejna duża inwestycja drogowa w centrum miasta. Przypomnijmy, prace toczą się m.in. w rejonie placu Żołnierza, placu Rodła oraz na Niebuszewie, gdzie trwa "torowa rewolucja".
Czytaj też: To się nazywa WOLA PRZETRWANIA! Wycięte drzewa w centrum Szczecina nagle ODŻYŁY! [ZDJĘCIA, WIDEO]