Tunel pod Świną powstanie z gigantycznych PIERŚCIENI. Będzie ich prawie 800! [ZDJĘCIA]

2020-11-19 9:47

Są już gotowe pierwsze betonowe segmenty, z których powstanie najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Powstaną z nich gigantyczne pierścienie, z których specjalna maszyna sprowadzona z Chin stworzy konstrukcję tunelu. Potrzeba ich blisko 800.

Maszyna Tunnel Boring Machine (TBM), która będzie drążyła tunel pod dnem Świny, będzie jednocześnie układała te betonowe segmenty w pierścienie, a kolejne zabudowane pierścienie będą tworzyły pełną obudowę tunelu.

– Odlewanie segmentów każdego pierścienia, które będą tworzyły obudowę tunelu, to kolejny krok do celu, jakim jest uruchomienie tunelu łączącego na stałe Świnoujście z resztą kraju – mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

W sumie takich pierścieni będzie 785. Większość, czyli 615 sztuk, będzie o długości 2 metrów, natomiast 170 sztuk będzie miało długość 1,5 metra.

– Jeden 2-metrowy pierścień składa się z ośmiu segmentów i waży 100 ton. Natomiast pierścień 1,5-metrowy waży 75 ton – wylicza Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.

Większy segment, z którego powstaną dwumetrowe pierścienie, waży prawie 12,5 tony. Mniejszy - około 9,3 tony. Każdy segment jest odlewany z niesamowitą dokładnością. Szerokość jednego elementu nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm.

– Segmenty, składające się na pierścień obudowy, powstają z betonu na kruszywie łamanym granitowym. Część z nich jest klasycznie zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowymi – wyjaśnia Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO.

Aby podnieść odporność betonu na działanie wysokich temperatur – np. w przypadku pożaru – dodawane są również włókna polipropylenowe.

Wielki "kret" zacznie kopać wiosną

Maszyna TBM rozpocznie swoją pracę w szybie startowym, który powstaje na wyspie Uznam. Docelowo będzie on miał około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Urządzenie będzie w nim pracować w zmiennym pochyleniu w zależności od niwelety trasy tunelu. Średnica tarczy wiercącej wynosi ok. 13,5 metra, czyli mniej więcej tyle, co wysokość kilkupiętrowego budynku.

129 elementów maszyny TBM, która kilka tygodni temu przypłynęła do Świnoujścia z Chin, zostało już przewiezionych w rejon szybu startowego. Do czasu jej złożenia komora startowa musi być w pełni przygotowana. Obecnie zakończono tam wykop i trwa odwadnianie. Betonowano też podłoże pod zbrojenie płyty dennej, wykonywano izolację płyty dennej i zamków oraz zbrojono i betonowano płytę denną.

Prace toczą się również na Wolinie

Jednocześnie toczą się roboty na wyspie Wolin, gdzie powstaje komora odbiorcza. Obecnie wykonywane są ściany szczelinowe dla komory odbiorczej a także dla tunelu odkrywkowego oraz rampy wjazdowej i wyjazdowej po stronie Wolin. Dobiega końca przebudowa linii kablowej WN 110 kV – zasypano już wykopy i trwają odbiory.

Najdłuższy podwodny tunel w Polsce

Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce (1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość1780 m). Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów.

Koszt inwestycji to prawie 912,5 mln zł, z czego 85 procent, czyli ponad 775,5 mln zł pochodzi z dofinansowania z Unii Europejskiej. Prace zakończą się w III kwartale 2022 roku.

Więcej informacji dotyczących budowy tunelu pod Świną można znaleźć na stronie www.tunel-swinoujscie.pl.

Eksplozja 5-tonowej bomby z czasów II Wojny Światowej "Tallboy"