Statek wypłynął z portu Nansha w Chinach. Do Polski przypłynie Północną Drogą Morską. Szlak wiedzie wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa. Po drodze jednostka może zawijać do portów po inne ładunki.
Maszyna na około 100 metrów długości, a samą tarczę o średnicy 13,46 metra. Waży 2740 ton. Po wybudowaniu i sprawdzeniu została rozebrana na 129 części i załadowana na pokład Da Chang. Po przypłynięciu do Świnoujścia maszyna zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybie startowym i w marcu przyszłego roku powinna rozpocząć drążenie tunelu pod Świną.
Szyb startowy dla TBM będzie miał niemal 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowego budynku.
To będzie najdłuższy podwodny tunel w Polsce!
Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów. Zdetronizuje go tunel w Świnoujściu, który po wybudowaniu będzie miał długość 1440 metrów.
Koszt inwestycji to ponad 912 milionów złotych, z czego ponad 775 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę dołoży Gmina Miasto Świnoujście. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku.
Polecany artykuł: