Wielka maszyna wkrótce przypłynie do Świnoujścia, by wydrążyć tunel
Składa się ze 129 elementów i jest naprawdę ogromna! Specjalna maszyna, która wydrąży tunel pod Świną, łączący wyspy Wolin i Uznam wkrótce przypłynie do Świnoujścia. Właśnie rozpoczął się jej załadunek na statek.
W porcie Nansha w Chinach rozpoczął się załadunek gigantycznej maszyny, która wydrąży tunel w Świnoujściu. W ciągu najbliższych kilku dni wszystkie elementy maszyny, a jest ich łącznie 129, zostaną umieszczone na statku Da Chang. Na przełomie września i października urządzenie przypłynie do Świnoujścia. Statek przypłynie do Polski Północną Drogą Morską wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa.
Po przypłynięciu do Świnoujścia maszyna zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybie startowym i w marcu przyszłego roku powinna rozpocząć drążenie tunelu pod Świną.
Imię dla TBM wybiorą mieszkańcy Świnoujścia
Maszyna nie ma jeszcze imienia, jednak w jego wyborze będą mogli uczestniczyć mieszkańcy Świnoujścia.
- Tradycją jest, że maszynie przed startem, rozpoczęciem wiercenia, nadawane jest imię – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Chcielibyśmy, aby nazwę TBM wybrali mieszkańcy naszego miasta. Mieszkańcy, którzy na to stałe połączenie czekają przecież już od kilkudziesięciu lat.
Zwykle takie maszyny noszą imiona kobiet. Konkurs na imię dla TBM zostanie ogłoszony już niebawem.
Ta maszyna to prawdziwy GIGANT!
Dla tej gigantycznej maszyny o długości około 100 metrów, z tarczą o średnicy 13,46 metra budowany jest w Świnoujściu - na wyspie Uznam - równie duży szyb startowy. Będzie miał on około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie startowym będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowego budynku. TBM ważyć będzie 2740 ton.
Trwają prace przygotowawcze
Maszyna do startu potrzebuje infrastruktury i specjalnie wykonanego szybu. Na budowie trwają intensywne roboty, właśnie w tej części inwestycji. Kolejny tydzień prac to zakończenie trzech z siedmiu etapów zbrojenia, szalowania i betonowania stropu górnego komory startowej. Po stronie wyspy Uznam toczą się również prace przy segmentach 8 i 9 tunelu odkrywkowego, w którym izolowane są ściany oporowe. Trwa ich zasypywanie wraz ze stropem górnym.
- W sekcji segmentów od 2 do 6 wykonywane są przesłony jet - grouting. Po tej stronie Świnoujścia, powstaje bajpas ulicy Karsiborskiej, po którym już wkrótce poprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. W rejonie powstającego układu drogowego przebudowywane są sieci gazu wysokiego ciśnienia, wodociągu, kanalizacji, teletechniki i sieci elektroenergetycznych – mówi Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.
Budowa toczy się na obu brzegach Świny
Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, kontynuowana jest przebudowa sieci wysokiego napięcia 110 kV, sieci wodno-kanalizacyjnych w rejonie komory odbiorczej TBM i dalej wzdłuż ulicy Fińskiej. Zagospodarowywany i zasilany w energie elektryczną jest także plac budowy. Trwają transporty materiałów: kruszyw, cementu, stali zbrojeniowej, gotowych koszy dla wykonywania sekcji ścian szczelinowych, materiałów dla przebudowy sieci uzbrojenia terenu i materiałów pomocniczych.
- Komora startowa i TBM to część elementów potrzebnych do wykonania tunelu. Trwają zaawansowane prace przygotowawcze związane z mobilizacją sprzętu pomocniczego – suwnic bramowych i wielofunkcyjnych pojazdów do transportu segmentów obudowy, wytwórni iniektu, zestawu kompresorów dla zapewnienia ciśnienia płuczki, stacji wentylacji oraz separacji urobku, która posłuży do oddzielenia wydobytego gruntu od płuczki, a także wielu innych drobniejszych, lecz nie mniej ważnych elementów – mówi Piotr Flisiak, dyrektor kontraktu PORR SA.
To będzie najdłuższy tunel w Polsce
Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów. Tunel w Świnoujściu po wybudowaniu będzie najdłuższą przeprawą podwodną o długości 1440 metrów.