Inwestycje drogowe

To będzie wstęp do Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Ważna inwestycja drogowa coraz bliżej

2024-09-27 12:05

To w sumie nie jedna, lecz trzy inwestycje, które nie tylko ułatwią dojazd ze Szczecina do autostrady A6, ale będą też wstępem do Zachodniej Obwodnicy Szczecina, na którą czeka wielu mieszkańców miasta i regionu. Ogłoszono przetarg na budowę drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, obwodnicy Kołbaskowa i nowej infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6. Powstaną nie tylko nowe drogi, ale także zupełnie nowy węzeł na autostradzie A6

- Rozpoczynamy kolejne inwestycje, które przede wszystkim usprawnią komunikację i pozwolą na wyprowadzenie ruchu z obszarów zamieszkanych, poprawiając sytuację mieszkańców - - poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. - Niezwykle istotne znaczenie będzie miała też budowa nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, który pozwoli kierowcom dostać się na przyszłą Zachodnią Obwodnicę Szczecina, która stanowi inwestycyjny priorytet dla stolicy Pomorza Zachodniego oraz gmin sąsiednich i jest ważnym elementem docelowego układu drogowego północno-zachodniej części kraju.

Wszystkie trzy planowane inwestycje realizowane będą w formule "buduj".

- Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 dni od podpisania umowy. Wtedy też będą mogły ruszyć pierwsze roboty - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Na wykonanie prac związanych z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 wykonawca będzie miał 16 miesięcy.

Z kolei na budowę drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 wykonawca będzie miał 27 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.

- Biorąc pod uwagę powyższe terminy, zakończenia realizacji wszystkich przewidzianych w projekcie inwestycji można spodziewać się w 2028 roku - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

Nowy węzeł na autostradzie A6

Obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku. Łącznice po południowej stronie węzła mają jeszcze nawierzchnię brukowaną.

- Węzeł nie zapewnia odpowiednich warunków ruchu, dlatego w ramach budowy drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 zostanie zamknięty i zastąpiony położonym około 700 metrów na wschód nowym, autostradowym węzłem Szczecin Zachód - podkreśla Mateusz Grzeszczuk. - Docelowo będzie on łączył z A6 nie tylko DK13, ale również planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Inwestycja o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w ubiegłym roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W tym rejonie, na południe od Przecławia powstanie węzeł Siadło Górne. Będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej – przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 – pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. Połączenie z autostradą A6 będzie stanowił węzeł Szczecin Zachód, który dzięki łącznicom bezpośrednim i półbezpośrednim będzie zapewniał właściwe warunki ruchu drogowego na przyszłym połączeniu autostrady i drogi ekspresowej.

Łącznie przewidziano budowę 10 wiaduktów. Najdłuższy obiekt, którym będzie biegła łącznica relacji z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał długość 130 metrów. Oprócz budowy nowego odcinka DK13 prace będą również obejmowały autostradę A6 na odcinku o długości 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód.

Kołbaskowo będzie miało obwodnicę

Od strony południowej do nowego węzła będzie również podłączona nowa DK13 – obwodnica Kołbaskowa.

- DK13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega przez Kołbaskowo. Występują tu liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk. - Obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy i poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym.

Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód (dlatego realizacja obwodnicy bez budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic nie byłaby możliwa). Jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie od wschodu omijała Kołbaskowo. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo - Moczyły powstanie rondo. Dalej trasa będzie biegła w kierunku obecnej DK13 w Rosówku. Na południe od Rosówka powstanie rondo łączące obwodnicę z obecnym przebiegiem DK13. Ostatnie rondo na obwodnicy zostanie wybudowane około 300 metrów przed granicą polsko-niemiecką i będzie łączyło nową DK13 z drogą powiatową z Kamieńca oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.

Wiadukt i plac do kontroli na granicznym odcinku A6

Na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania przed granicą. Kolejny węzeł, już po stronie niemieckiej, znajduje się 9,5 km dalej. Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców – powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe.

Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym.

- Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby wprowadzania zawężenia do jednego pasa ruchu na wjeździe do Polski, co obecnie jest związane z prowadzonymi przez służby kontrolami na terenie przy stacjach paliw - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Inwestycja jest również efektem doświadczeń płynących z wprowadzenia ograniczeń ruchu na granicy w związku z COVID-19.

Sonda
Czy często stoisz w korkach?
Tak wygląda nowy wjazd do Szczecina