Zdjęcie ilustracyjne

i

Autor: ThomasWolter / CC0 / pixabay.com Zdjęcie ilustracyjne

Zachodnia Obwodnica Szczecina

Najdłuższy podwodny tunel w Polsce powstanie pod Szczecinem. Podpisano ważną umowę

2022-12-01 9:28

Świnoujście najprawdopodobniej bardzo krótko będzie mogło chwalić się najdłuższym podwodnym tunelem w Polsce. Zgodnie planami inwestycji drogowych na najbliższe lata, ten zaszczytny tytuł przypadnie przeprawie, która powstanie jako element Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Tunel, który połączy dwa brzegi Odry na wysokości Polic ma mieć długość 5 kilometrów, czyli ponad trzykrotnie więcej niż powstająca przeprawa pod Świną. W środę, 30 listopada podpisano umowy na zaprojektowanie Zachodniopomorskiej Obwodnicy Szczecina na odcinkach od Kołbaskowa do Polic i od Polic do Goleniowa.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dwie umowy na zaprojektowanie Zachodniej Obwodnicy Szczecina długości 51,6 km. Podczas podpisania umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że jednym z fragmentów trasy będzie najdłuższy tunel w Polsce, który ma liczyć 5 km.

- Duże inwestycje mają to do siebie, że napędzają gospodarkę regionu, są swoistymi silnikami rozwoju gospodarczego - mówił Andrzej Adamczyk. - Taką funkcję będzie pełniła zachodnia obwodnica Szczecina z najdłuższym tunelem w Polsce, którego na pewno przez wiele lat nie zdetronizuje inna inwestycja.

Przypomnijmy, obecnie najdłuższym tunelem w Polsce jest powstająca przeprawa pod Świną, która łączy wyspy Wolin i Uznam. Tunel ma 1,4 km długości.

Obwodnica spełni ogromną rolę w komunikacji na terenie aglomeracji. Najważniejszą cechą będzie odciążenie Szczecina i okolic od ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się przez centrum miasta. Inwestycja zapewni także wygodny dojazd do zakładów chemicznych w Policach.

Dwa odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Opracowanie projektu budowlanego Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 obejmuje przygotowanie dokumentacji dla odcinków Kołbaskowo - Police i Police - Goleniów.

Odcinek Kołbaskowo - Police w 13 miesięcy za 14,94 mln zł zaprojektuje konsorcjum firm TPF i Databout. Pierwszy fragment trasy będzie rozpoczynać się w Kołbaskowie (węzeł Szczecin Zachód), następnie obwodnica będzie prowadziła w kierunku północnym, omijając od zachodu Szczecin. Odcinek ten zakończy się przed węzłem Police. Łączna długość tego fragmentu to 25,5 km.

Dla odcinka Police - Goleniów (w tym tunelu pod Odrą) dokumentację projektową za 39,8 mln zł wykona firma Voessing Polska, a termin realizacji prac to 15 miesięcy. Drugi odcinek rozpocznie się od węzła Police, który jest zlokalizowany w pobliżu wylotu z tunelu pod Odrą. Ten odcinek będzie biegł głównie w kierunku wschodnim, przechodząc tunelem pod Odrą i obszarem zakładów chemicznych w Policach. Odcinek o długości 23,4 km zakończy się na węźle Goleniów Północ, który stanowi połączenie dróg ekspresowych S3 i S6.

Po opracowaniu projektów planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a następnie pozyskanie nieruchomości pod drogę.

Nowa trasa ma być alternatywą dla obecnego szlaku S3/A6, omijającego Szczecin od południa oraz wschodu - razem z nim ma utworzyć ring wokół miasta.

W listopadzie 2021 roku decyzją ministra infrastruktury przyznano 411,2 mln zł na prace przygotowawcze dla tej inwestycji. Te obejmują również uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wcześniej droga była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Zachodnia Obwodnica Szczecina

i

Autor: GDDKiA Szczecin Zachodnia Obwodnica Szczecina
Sonda
Często stoisz w korkach?
Zachodniopomorskie: Piraci drogowi na celowniku policyjnego drona
Nasi Partnerzy polecają