Pół roku przed terminem
Nowa droga została oddana do użytku 31 sierpnia, aż pół roku przed terminem, co jest rzadkością w przypadku tego rodzaju inwestycji. Kierowcy poruszający się między Szczecinem i Kołbaskowem mogą już ominąć Przecław i Warzymice, gdzie często tworzyły się korki.
- Roboty ruszyły w połowie 2021 roku. Prace przebiegały sprawnie - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - W ramach inwestycji powstały dwa wiadukty nad obwodnicą, węzeł drogowy Przecław oraz przepusty. W maju tego roku zakończono wykonywanie nawierzchni i ruszyły roboty wykończeniowe. Odpowiednie tempo realizacji prac pozwoliło na oddanie drogi pół roku przed terminem kontraktowym.
Szybko, wygodnie i bez korków
Nowa droga ma 4,2 km długości i przebiega między Rondem Hakena w Szczecinie i nowym rondem w rejonie Smętowic na południu od Przecławia.
- Obwodnica Przecławia i Warzymic jest dwujezdniową drogą klasy GP (główna o ruchu przyśpieszonym) o dwóch pasach ruchu w każdą stronę - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk. - Każda jezdnia posiada pobocze utwardzone o szerokości 1,5 m. W ramach inwestycji powstały dwa wiadukty drogowe nad obwodnicą, na węźle drogowym Przecław oraz w ciągu drogi lokalnej Kurów - Przecław. Na południowym końcu obwodnicy powstało rondo na połączeniu z dotychczasowym przebiegiem DK13. Obwodnica jest wygrodzona od otaczającego terenu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami trasą można poruszać się z prędkością 100 km/h. Na obwodnicy jest zakaz ruchu rowerów i pojazdów wolnobieżnych oraz pieszych.
Będzie ciąg dalszy
To pierwszy etap większej inwestycji drogowej planowanej w tym miejscu. Docelowo nową DK13 będzie można dojechać aż do przejścia granicznego w Rosówku.
- Przygotowujemy dokumentację przetargową na budowę drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 wraz z budową obwodnicy Kołbaskowa - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Jest to dalszy etap realizacji nowego przebiegu DK13 od Szczecina do granicy polsko-niemieckiej w Rosówku.
Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic o długości 2,3 km będzie w przyszłości wspólnym przebiegiem drogi ekspresowej Zachodniej Obwodnicy Szczecinaw ciągu drogi S6 i DK13. Dlatego ten fragment będzie miał parametry drogi ekspresowej. Inwestycja zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030.
W ramach tej inwestycji mają powstać dwa węzły drogowe. Jeden z nich będzie znajdował się na zakończeniu oddanego właśnie do ruchu odcinka. Będzie to węzeł Siadło Górne łączący DK13 z przyszłą drogą S6 oraz położony bardziej na południe węzeł autostradowy Szczecin Zachód na połączeniu z autostrada A6. Oba węzły stworzą układ węzłów zintegrowanych.
- Na węźle Szczecin Zachód relacje w kierunku Szczecina i przyszłej S6 będą obsługiwane przez łącznice bezpośrednie lub półbezpośrednie, co zagwarantuje odpowiednią płynność ruchu - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA. - W ramach zadania zostanie również przebudowany odcinek autostrady A6 w rejonie przyszłego węzła. Łącznie w ramach inwestycji planowana jest budowa 10 wiaduktów.
Nowa droga ominie Kołbaskowo
Od południa do węzła Szczecin Zachód będzie się włączała obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13, która jest przewidziana do realizacji w ramach Rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP. Trasa będzie miała długość ok. 5,6 km i ominie Kołbaskowo od wschodu. W ramach inwestycji powstaną trzy ronda, z drogą powiatową Kołbaskowo-Moczyły, z dotychczasowym przebiegiem DK13 w rejonie Rosówka oraz przy samej granicy rondo łączące DK13 z drogą gminną i drogą powiatową Rosówek - Kamieniec.