Zamówienie obejmie dostawę 800 rowerów w trzech etapach: 400, 200 i 200. Będą to rowery czwartej generacji wyposażone w GPS i urządzenia zabezpieczające przed nieuprawnionym wypożyczeniem. Oznacza to, że stare stacje z zamkami znikną z ulic Szczecina. Zastąpią je strefy postoju, czyli miejsca ze stojakami. Stamtąd będzie można wypożyczać i zdawać jednoślady. Będzie można zrobić to w całym obszarze funkcjonowania Bike_S, ale za zwrot roweru poza strefą postoju trzeba będzie zapłacić dodatkowo 10 zł. Ma to być zabezpieczenie przed pozostawianiem rowerów w przypadkowych miejscach
Z kolei po odstawieniu pozostawionego poza strefą postoju roweru do strefy postoju na konto użytkownika wpłynie dodatkowe 5 złotych.
Zobacz też: Jest już łącznik, kamienica pięknieje. Rozbudowa Muzeum Techniki w Szczecinie nabiera kształtów [ZDJĘCIA]
W zamówieniu przewidziane są również wirtualne strefy postoju, które operator będzie tworzyć czasowo przy okazji wydarzeń generujących większy ruch w konkretnym miejscu. Taka funkcja może okazać się bardzo przydatna na przykład podczas Dni Morza i finału The Tall Ships Races. Wówczas wirtualne strefy mogłyby powstać nad Odrą.
Nowe rowery będą miały większe, 28-calowe koła. Dotychczasowe jednoślady miały 26 cali. Pozostałe elementy wyposażenia analogiczne do obecnych: piasta tylna – trzybiegowa z zintegrowanym nożnym hamulcem typu torpedo. Piasta przednia – z hamulcem bębnowym, zintegrowana z prądnicą. Bagażnik (koszyk) – metalowy, na kierownicy, umożliwiający przewóz przedmiotów o pojemności 4-6 litrów i masie do 10kg.
Realizacja zamówienia podzielona została na trzy etapy. W pierwszym wykonawca w ciągu maksymalnie 60 dni ma dostarczyć 400 rowerów, przygotować aplikację i oprogramowanie niezbędne do działania systemu. W drugim, który potrwa od 10 do 30 dni od zakończenia pierwszego etapu, do systemu ma trafić 200 kolejnych rowerów. Docelowo ma ich być 800.
Zobacz też: Szczecin: Kto przebuduje aleję Wojska Polskiego? Miasto wybrało wykonawcę
Mieszkańcy przyjęli tę informację dość sceptycznie. Ich zdaniem, przetarg został ogłoszony zdecydowanie za późno i obawiają się, że uruchomienie zmodernizowanego systemu nastąpi dopiero pod koniec sezonu. Świadczą o tym liczne komentarze w mediach społecznościowych.
- "Naprawdę nie można było na ten sezon zostawić starych rowerów i robić przetargi na następny?"
- "Czyli w tym roku możemy zapomnieć o wypożyczalni miejskiego roweru."
- "Pomijając potrzebę „rewolucji” i wprowadzanie systemu bez stacji- dlaczego dopiero ogłoszono przetarg, który określa dostawę pierwszych rowerów w ciągu 60 dni. Mamy koniec marca- znając długość procedur przetargowych i czas na dostawę rowerów kiedy rower miejski będzie dostępny w Szczecinie- we wrześniu?"
- "Na koniec jesieni będzie gotowe."
- "Czyli tak jak pisałem wcześniej w 2021 miejskim nie pojedziesz."
- czytamy w mediach społecznościowych.