Obecnie, żeby przejechać ze Zdrojów do Podjuch, konieczny jest przejazd okrężną drogą, przez autostradę A6, a także przez węzeł Kijewo, gdzie również trwają prace drogowe. Trasa wydłuża się o co najmniej kilka kilometrów i zajmuje dużo więcej czasu.
Analiza organizacji ruchu
W związku z licznymi sygnałami i apelami ze strony mieszkańców, które dotyczyły braku przejazdu ul. Granitową, zorganizowano specjalne spotkanie z udziałem przedstawicieli miasta i wykonawcy, którego celem było zweryfikowanie możliwości przeorganizowania obowiązującej organizacji ruchu i zminimalizowanie utrudnień dla kierowców.
- Po wizji w terenie stwierdzono, że nie ma możliwości, aby przejazd ul. Granitową był udostępniony dla ruchu, nawet przez krótkie okresy w ciągu dnia - informuje Piotr Zieliński z urzędu miasta. - Wzmożony ruch pojazdów, wpłynie bezpośrednio na bezpieczeństwo oraz tempo prowadzenia robót budowlanych. Po incydentach związanych z potrąceniami pracowników budowlanych, oraz po zweryfikowaniu kolizji z niezidentyfikowaną wcześniej infrastrukturą, wykonawca nie może sobie pozwolić na dłuższe przestoje w pracach budowlanych. Priorytetem dla Wykonawcy, jest w tej chwili jak najszybsze zrealizowanie robót przy przebudowie sieci podziemnych (wodociągu i gazociągu) i przy ułożeniu pozostałej infrastruktury, tak aby pomiędzy poszczególnymi instalacjami, została zachowana bezpieczna względem siebie odległość. Ze względów technologicznych, większy i niekontrolowany ruch pojazdów na tym odcinku (nawet przez krótkie okresy w ciągu dnia), wydłużyłby tylko termin zakończenia robót budowlanych.
Zdaniem przedstawicieli magistratu, wprowadzenie ruchu wahadłowego, spowodowałoby jeszcze większe utrudnienia w ruchu, zwłaszcza dla osób przemieszczających się w stronę autostrady A6 lub w kierunku centrum miasta.
- Na terenie inwestycji, nie ma miejsca na wytyczenie dodatkowego pasa ruchu, umożliwiającego płynny zjazd w ul. Granitową, przez co kierujący chcący przejechać przez ul. Granitową blokowaliby ruch w stronę ul. Krygiera, lub przejazd w ulicę Marmurową - dodaje Piotr Zieliński.
Podczas narady przeanalizowano także możliwość zorganizowania innego, krótszego objazdu okolicznymi osiedlowymi uliczkami. Są one jednak zbyt wąskie, by zorganizować tam objazd, który pozwoli zachować płynność i bezpieczeństwo ruchu i nie będzie zagrażał okolicznym posesjom oraz ich mieszkańcom.
Barierki muszą zostać
Urzędnicy przypominają również, że znajdujące się na obu wjazdach ulicy Granitowej barierki nie znikną. Zostały tam ustawione z powodu nagminnego niestosowania się kierowców do obowiązującej organizacji ruchu, co zagrażało bezpieczeństwu robót budowlanych. Przejazd zamkniętym odcinkiem mają tylko pojazdy komunikacji miejskiej, służby ratunkowe, wybrane pojazdy służb porządkowych, a także osoby posiadające kartę osoby niepełnosprawnej.
- W tym ostatnim przypadku zdarzały się jednak sytuacje nadużywania uprawnień ze strony kierowców, w celu skrócenia sobie przejazdu. Osoby pilnujące przejazd zostały poinstruowane, aby przepuszczać tylko te pojazdy, które są faktycznie do tego uprawnione - dodaje Piotr Zieliński.
Przejazd dopiero po zakończeniu prac
Mając na uwadze powyższe czynniki, podjęto decyzję, że odcinek ul. Granitowej pozostanie zamknięty do czasu zakończenia na nim prac sieciowych i odtworzenia nawierzchni, umożliwiającej bezpieczny przejazd w obu kierunkach.
- W najbliższych dniach prace na budowie zostaną zintensyfikowane, tak aby możliwie szybko udostępnić zamknięty odcinek. Jeśli będzie taka konieczność, to roboty będą realizowane także w godzinach wieczornych i nocnych - mówi Piotr Zieliński. - Przepraszamy za utrudnienia, prosimy o stosowanie się do oznakowania i zachowanie szczególnej uwagi podczas przejazdu w rejonie budowy.
Węzeł Granitowa - co się zmieni?
Inwestycja obejmuje budowę skrzyżowania z wyspą centralną z sygnalizacją świetlną oraz przebudowę ulic Krygiera i Granitowej, znajdujących się w sąsiedztwie skrzyżowania. W ramach prac rozebrany zostanie istniejący, wyłączony z ruchu most drogowy nad rzeką Regalicą. W jego miejsce pojawi się nowa przeprawa. Prace obejmą również budowę chodników i ścieżek rowerowych; oznakowania dróg oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego; kanalizacji deszczowej; oświetlenia; ekranów akustycznych.