Na takie atrakcje na wakacjach polscy turyści narzekają najczęściej. Do prawników ustawiają się kolejki

i

Autor: Asad Photo Maldives / CC0 / pexels.com Na takie "atrakcje" na wakacjach polscy turyści narzekają najczęściej. Do prawników ustawiają się kolejki

Nie zawsze udane wakacje

Na takie "atrakcje" na wakacjach polscy turyści narzekają najczęściej. Do prawników ustawiają się kolejki

2024-08-21 14:42

Polacy coraz częściej skarżą się na usługi turystyczne, twierdząc, że wakacyjny wypoczynek nie był dla nich satysfakcjonujący. Swoich praw dochodzą nie tylko składając reklamacje w biurach podróży, ale także na drodze prawnej. Na co najczęściej narzekają turyści?

Jak podkreślają prawnicy z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski takich skarg rokrocznie jest od kilku do nawet kilkunastu. Zwykle dotyczą one wyjazdów zagranicznych i wynikają z np. niespójności oferty sprzedaży z rzeczywistością, jaką turyści spotykają już na miejscu wypoczynku. Wiele skarg opiera się na dużej subiektywności wypoczywających, ale nie brakuje również skarg w pełni zasadnych gdy okazuje się na przykład, że tour-operatorzy świadomie wprowadzają turystów w błąd lub świadomie sprzedają wycieczki z defektami.

Odwołane i opóźnione loty

Prawnicy zaznaczają, że turystyczne skargi, choć występują zwykle w sierpniu i dotyczą zwykle wyjazdów zagranicznych, należy traktować jako mały odsetek wszystkich spraw, jakimi zajmują się adwokaci. Większość spraw na szczęście udaje się załatwić polubownie. Ich większa ilość wynika niekoniecznie ze spadku jakości usług turystycznych, a bardziej ze wzrostu świadomości konsumenckiej osób, które wyjeżdżają na wakacje i oczekują konkretnej jakości usług.

Jak twierdzi mecenas Marek Jarosiewicz, adwokat z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski, skargi na usługi turystyczne zdarzają się każdego roku. Cześć z nich okazuje się zasadna, ale sprawy zwykle udaje się rozwiązać poza drogą sądową.

- Najwięcej tematów dotyczy niedotrzymania umowy, jaka została zawiązana między kupującym, a tour-operatorem – mówi mec. Marek Jarosiewicz. - Osoba poszkodowana powinna złożyć reklamację, a jeżeli to nie przyniesie efektu, to należy rozpatrzyć wniosek odszkodowawczy.

Z jakimi sprawami prawnicy mają zwykle do czynienia w sezonie wakacyjnym? Do standardów należą odwołane i opóźnione loty. W tym roku taka sytuacja miała miejsce np. podczas globalnej awarii systemu Microsoft. Konsumenci skarżą się także np. na warunki atmosferyczne panujące na miejscu wakacji czyli np. skrócenie planowanego urlopu ze względu na panujące wysokie temperatury czy zagrożenie pożarowe. Takie sytuacje zwykle kwalifikowane są jako „siła wyższa”, która jest niezależna od organizatora wyjazdu turystycznego.

Brak basenu i widoku na morze

Prawnicy dodają jednak, że spotykają się także z bardziej przyziemnymi problemami, które mogą utrudnić wypoczynek.

- Zdarza się, że turyści skarzą się np. na brak basenu na terenie kurortu, gdy okazuje się, że obiekt jest w remoncie, a nie zostało to zasygnalizowane w ofercie wakacyjnym - tłumaczy mec. Marek Jarosiewicz. - Zdarza się również, że pokoje są mniejsze niż wskazywałby na to opis w ofercie turystycznej. Zdarzają się także skargi na brak widoku na morze mimo wskazania takiego w ofercie, na niezróżnicowane i niesmaczne jedzenie czy na niższy standard hotelu niż wynika to z opisu. Częstym problemem jest także np. brak możliwości korzystania z wycieczek fakultatywnych.

Prawnicy zaznaczają, że każdy przykład skargi powinien być odpowiednio udokumentowany np. za pomocą zdjęć czy nagrań wideo. Jeżeli w miejscu wypoczynku zauważymy, że standard naszego pokoju lub jakość usługi odbiega od tej, której się spodziewaliśmy, taką sytuację należy do zgłosić do obsługi hotelu lub do rezydenta obecnego na miejscu. Skarga prawna ma uzasadnienie dopiero, gdy wykorzystano wcześniejsze, polubowne metody dojścia do porozumienia.

- Usługi turystyczne są zwykle bardzo drogie, a zły standard obsługi czy brak obiecanych wcześniej form wypoczynku potrafi skutecznie zepsuć nam długo oczekiwany urlop. Warto walczyć o swoje prawa – podkreśla mec. Marek Jarosiewicz.

Quiz. Co jest "naj" nad Bałtykiem?

Pytanie 1 z 10
Najwyższa latarnia morska w Polsce znajduje się...
Ahlbeck na wyspie Uznam. "Cesarski" kurort nad Bałtykiem