Montują "wielkiego kreta". OGROMNA Maszyna wydrąży NAJDŁUŻSZY tunel w Polsce [ZDJECIA]

W Świnoujściu trwają przygotowania do ważnej operacji, dzięki której powstanie stała przeprawa między wyspami Uznam i Wolin. "Serce" maszyny TBM, czyli łożysko główne z napędem, zostały już opuszczone do komory startowej. To pierwsze z ponad 100 elementów, jakie trafią do 110 metrowej komory, która powstała na wyspie Uznam.

To właśnie w tym miejscu, w marcu rozpocznie się drążenie 1484 metrów tunelu. Całkowita długość tunelu w Świnoujściu, wraz z częścią wykonaną metodą stropową i odkrywkową, będzie mieć 1780 metrów i będzie najdłuższą drogową przeprawą w Polsce, wykonaną pod wodą.

W ubiegłym tygodniu w komorze startowej, czyli tam, gdzie maszyna rozpocznie drążenie tunelu, zamontowano tor stalowy dla bram maszyny TBM oraz kluczową część TBM, czyli łożysko z napędem. Montaż elementów „wielkiego kreta” odbywał się także na powierzchni, przy szybie startowym. Elementy są opuszczane przez dwa gigantyczne dźwigi o nośności 650 ton każdy.

- Tarcza będzie rosła z dnia na dzień – mówi Sławomir Skraba, kierownik budowy z firmy PORR. - Maszyna jest aktualnie montowana pod nadzorem producenta. Obok szybu startowego łączony jest tzw. „cutter head” czyli głowica urabiająca, która za kilka tygodni także znajdzie się w szybie startowym”.

Czytaj też: Pierwszy dwukierunkowy tramwaj jest już w Szczecinie. Wkrótce wyruszy na trasę [ZDJĘCIA]

Cały czas odbywa się odwadnianie komory startowej oraz uszczelnianie jej ścian szczelinowych. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne i ziemne przy rampie dojazdowej, czyli w segmentach od pierwszego do dziesiątego.

- Wykonawca trzyma się założonego harmonogramu prac i to nas jako inwestora cieszy. Do marca TBM ma być zmontowana i gotowa do rozpoczęcia faktycznego drążenia. Dla nas, mieszkańców Świnoujścia, to ważna chwila, która o kolejny duży krok przybliża nas do otwarcia tunelu – mówi Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. - A tunel to dla miasta i jego mieszkańców nowe możliwości rozwoju.

Oprócz prac w komorze startowej kontynuowana jest przebudowa i budowa uzbrojenia terenu: sieci wodno-kanalizacyjnej na zachód i wschód od ul. Karsiborskiej oraz sieci średniego napięcia.

W zakładzie prefabrykacji całą dobę produkowane są segmenty obudowy tunelu, które następnie są przewożone i składowane na placu magazynowym. Docelowo zostanie wykonanych 6280 segmentów, które utworzą 615 dwumetrowych pierścieni i 170 półtorametrowych.

- Na budowie powstaje rurociąg łączący zakład STP z komorą startową. W zakładzie separacji płuczka wiertnicza będzie oddzielana od urobku i ponownie pompowana do maszyny TBM. Ta metoda i użycie bentonitu pozwalają bezpiecznie drążyć tunel w zróżnicowanych warunkach gruntowych - mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z firmy Lafrenzt. – Wykonawca montuje też elementy kontenerowe zakładu separacji płuczki wiertniczej. Wszystko przygotowywane jest na start maszyny.

Tymczasem po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin wykonano kolumny jet-grouting dla komory odbiorczej i dla bloku wyjściowego. Komora odbiorcza w tym miejscu będzie miała 35 metrów długości, zaś maszyna TBM powinna znaleźć się w niej we wrześniu 2021 roku, po około pół roku drążenia pod cieśniną Świny.

W tym czasie na powierzchnię zostanie wydobytych około 210 000 metrów sześciennych urobku, a maszyna w najgłębszym miejscu zejdzie prawie 38 metrów pod ziemię.

Wybierz najpiękniej rozświetlone miasto w Polsce na swiecsie.se.pl

Chiński statek Da Chang. Przywiózł maszynę do wiercenia tunelu w Świnoujściu