Budowa SKM nabiera tempa. Ale tylko po miejskiej stronie

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Budowa SKM nabiera tempa. Ale tylko po "miejskiej" stronie

Budowa SKM nabiera tempa. Ale tylko po "miejskiej" stronie

2022-10-04 12:42

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej wciąż budzi wiele obaw. O ile samorządy wywiązują się z terminów, to kolejowa część inwestycji jest daleko w tyle. W Szczecinie trwa budowa infrastruktury wokół przyszłych przystanków SKM, niektóre inwestycje są już zakończone, rozstrzygane są także kolejne przetargi. Tymczasem prace torowe realizowane są zdecydowanie wolniej. Można czasem odnieść wrażenie, że stoją w miejscu.

Szczecińska Kolej Metropolitalna - kolejne przetargi rozstrzygnięte

Miasto rozstrzygnęło kolejne przetargi na budowę infrastruktury wokół przyszłych przystanków SKM. Chodzi o przystanki: Cmentarz Centralny (Ku Słońcu), Drzetowo, Łasztownia, Niebuszewo, Skolwin, Zdroje i Żelechowa. Najkrócej, bo 180 dni ma zająć budowa infrastruktury wokół przystanku Cmentarz Centralny w rejonie Ronda Pileckiego. Około roku zajmą prace przy przystankach Skolwin, Zdroje, a ponad rok - Żelechowa, Drzetowo, Łasztownia i Niebuszewo.

Niebawem prace powinny rozpocząć się w sąsiedztwie przystanków Dunikowo, Trzebusz i Załom, gdzie zostały już podpisane umowy z wykonawcami. Inwestycje powinny być gotowe za około rok.

W wielu miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. Tak jest m.in. w Podjuchach, na Pomorzanach, Niemierzynie czy w Zdunowie, a także w Gryfinie czy przy Goleniowskim Parku Przemysłowym.

Zadania obejmują m.in. wykonanie chodników, miejsc postojowych dla samochodów, stojaków na rowery, przebudowę lub budowę fragmentów ulic, modernizację infrastruktury (sieci teletechniczne i energetyczne, kanalizacja deszczowa itp.). Zadania realizowane będą w formule zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że przyszli wykonawcy oprócz prac budowlanych, będą musieli uzupełnić dokumentację projektową i uzyskać pozwolenia, uzgodnienia i decyzje niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych.

Ogromne opóźnienie na budowie SKM

SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu inwestycja zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.

W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.

Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.

Jak informuje SSOM złożony wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu podlega obecnie weryfikacji i akceptacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.

Sonda
Czy wierzysz w to, że SKM powstanie w Szczecinie?
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Postępy nie napawają optymizmem