Szczecińska Kolej Metropolitalna - kolejne przetargi rozstrzygnięte
Miasto rozstrzygnęło kolejne przetargi na budowę infrastruktury wokół przyszłych przystanków SKM. Chodzi o przystanki: Cmentarz Centralny (Ku Słońcu), Drzetowo, Łasztownia, Niebuszewo, Skolwin, Zdroje i Żelechowa. Najkrócej, bo 180 dni ma zająć budowa infrastruktury wokół przystanku Cmentarz Centralny w rejonie Ronda Pileckiego. Około roku zajmą prace przy przystankach Skolwin, Zdroje, a ponad rok - Żelechowa, Drzetowo, Łasztownia i Niebuszewo.
Niebawem prace powinny rozpocząć się w sąsiedztwie przystanków Dunikowo, Trzebusz i Załom, gdzie zostały już podpisane umowy z wykonawcami. Inwestycje powinny być gotowe za około rok.
W wielu miejscach infrastruktura jest już gotowa lub prace dobiegają końca. Tak jest m.in. w Podjuchach, na Pomorzanach, Niemierzynie czy w Zdunowie, a także w Gryfinie czy przy Goleniowskim Parku Przemysłowym.
Zadania obejmują m.in. wykonanie chodników, miejsc postojowych dla samochodów, stojaków na rowery, przebudowę lub budowę fragmentów ulic, modernizację infrastruktury (sieci teletechniczne i energetyczne, kanalizacja deszczowa itp.). Zadania realizowane będą w formule zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że przyszli wykonawcy oprócz prac budowlanych, będą musieli uzupełnić dokumentację projektową i uzyskać pozwolenia, uzgodnienia i decyzje niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych.
Ogromne opóźnienie na budowie SKM
SKM miała być gotowa już w tym roku, jednak termin został przesunięty do końca 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu inwestycja zostanie ukończona, gdyż prace przy modernizacji torów i budowie nowych przystanków toczą się bardzo powoli. Grozi to utratą ponad półmiliardowego dofinansowania ze środków unijnych. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło więc do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o możliwość podziału całego projektu na dwie fazy.
W fazie pierwszej, która miałaby zostać zrealizowana do końca 2023 roku, miałaby zostać zakończona przebudowa linii do Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Tam prace są obecnie najbardziej zaawansowane.
Nieco dłużej trzeba byłoby poczekać na przebudowę i uruchomienie linii do Polic, gdzie wciąż zostało wiele do zrobienia. W tym przypadku, czyli w fazie drugiej prace miałyby zostać zakończone z końcem 2025 roku.
Jak informuje SSOM złożony wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu podlega obecnie weryfikacji i akceptacji przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.