
Prace remontowe na nitce wyjazdowej z centrum miasta realizowane są już od kilku tygodni. Jak informuje urząd miasta, zrealizowano już część robót rozbiórkowych.
- Wykonawca zrealizował już rozbiórki nawierzchni jezdni i kapy chodnikowej po prawej stronie obiektu - tłumaczy Piotr Zieliński, rzecznik miasta ds. inwestycji. - Usunięto również bariery ochronne oraz inne elementy wyposażenia infrastruktury drogowej. Umożliwi to wykonanie zbrojonej warstwy reprofilacyjnej na górnej powierzchni płyty pomostu, na której powstanie nowa izolacja obiektu. Następnie będzie można przystąpić do odtworzenia warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni oraz ciągu pieszo-rowerowego.
Naprawy pod obiektem i wzmacnianie konstrukcji
Równolegle do działań na górze, intensywnie i systematycznie prowadzone są roboty pod obiektem – na podporach i przęsłach. Obejmują one oczyszczanie powierzchni betonowych i ich kompleksową naprawę. Wgłąb widocznych zarysowań, pod ciśnieniem wtłaczane są specjalne materiały wiążące, które przywracają ciągłość struktury betonu oraz zabezpieczają przed dalszym rozwojem uszkodzeń.
- Wszelkie miejsca degradacji, ubytków betonu oraz odspojenia zabezpieczone zostaną po rozkuciu środkami z inhibitorami korozji i naprawione za pomocą zapraw naprawczych - dodaje Piotr Zieliński. - Na tak przygotowanej powierzchni wykonywane jest torkretowanie, polegające na natrysku na powierzchnię obiektu betonowej mieszanki pod wysokim ciśnieniem. Dzięki temu zabiegowi beton ściśle przylega do podłoża, skutecznie wzmacniając konstrukcję i zabezpieczając ją przed czynnikami atmosferycznymi oraz dalszą degradacją.
Kierowcy mają obecnie do dyspozycji dwa pasy ruchu. Mimo utrudnień, przejazd z centrum na prawy brzeg Odry odbywa się dość płynnie. Zmotoryzowani przyzwyczaili się do niedogodności związanych z inwestycją.
Co się zmieni na Trasie Zamkowej?
Jak zapewniają urzędnicy, remont obiektu realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem. Zadanie obejmuje remont estakad, mostów oraz łącznicy nitki wyjazdowej Trasy Zamkowej wraz z dojazdami do obiektów. Prace obejmują m.in. naprawę powierzchni betonowych, uzupełnienie ubytków, wyrównanie powierzchni oraz wykonanie nowych powłok malarskich i izolacyjnych. Wymienione zostanie ponadto wyposażenie tj. m.in. balustrady, nawierzchnie, urządzenia dylatacyjne, bariery ochronne, elementy odwodnienia. Przebudowane zostanie również oświetlenie uliczne wraz z przyłączami kablowymi.
Koszt prac, które powinny zakończyć się w pierwszej połowie 2027 roku to ponad 84,8 mln zł brutto. Zadanie dofinansowane jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.