Zgodnie z tradycją przed rozpoczęciem drążenia tunelu TBM musi otrzymać imię swojej patronki. W Gdańsku była to pomorska księżniczka Damroka, tunele metra w Warszawie drążyły Maria i Anna, a tunel w Łodzi – Katarzyna i Faustyna.
Nie inaczej będzie również w Świnoujściu. Prezydent miasta i wykonawca tunelu konsorcjum PORR – Gülermak ogłaszają konkurs na nazwę dla maszyny TBM, która wydrąży tunel. Mogą w nim wziąć mieszkańcy Świnoujścia. Główną, ale nie jedyną, nagrodą są 2 tysiące złotych.
– Chcemy, aby imię maszyny, która wydrąży tunel w Świnoujściu, było wybrane przez świnoujścian spośród propozycji nadesłanych również przez świnoujścian – mówi Prezydent Miasta Janusz Żmurkiewicz.
Zobacz też: Nowy stadion w Szczecinie rośnie w oczach. Tak obecnie wygląda plac budowy [ZDJĘCIA]
Konkurs podzielony jest na dwa etapy. W pierwszym, który trwa od 27 stycznia do 7 lutego 2021 r. każdy mieszkaniec Świnoujścia, który ukończył 13 lat będzie mógł przesłać na adres [email protected] swoją propozycję imienia dla "wielkiego kreta".
Następnie spośród wszystkich nadesłanych propozycji komisja konkursowa wybierze 5 imion, na które od 12 do 24 lutego 2021 można będzie głosować na stronie www.swinoujscie.pl. Zwycięży imię, które otrzyma najwięcej głosów. Oprócz głównej nagrody w wysokości 2 tysięcy złotych, autorzy pozostałych propozycji, które znajdą się w II etapie, wezmą udział w wizycie na placu budowy i otrzymają upominki.
Szczegółowy regulamin konkursu jest dostępny na oficjalnej stronie internetowej Świnoujścia. http://www.swinoujscie.pl/pl/news/content/16088
Najdłuższy podwodny tunel w Polsce
Tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce. Część podwodna będzie miała 1484 metry. Gigantyczna maszyna TBM, która ją wydrąży pod dnem Świny, ma ponad 105 metrów długości i waży 3.120 ton. Aktualnie trwa jej montaż w komorze startowej na wyspie Uznam, skąd rozpocznie drążenie tunelu. Sam montaż ma zakończyć się w lutym. Potem maszyna przejdzie jeszcze rozruch technologiczny, a w marcu wystartuje.
Prace przy budowie tunelu pod Świną mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 roku. Koszt inwestycji to ponad 912 milionów złotych, z czego ponad 775 milionów pochodzi z dofinansowania z Unii Europejskiej.