Przebudową zostanie objętych ponad 8 kilometrów toru pojedynczego, wraz z siecią trakcyjną i infrastrukturą, w ciągu al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, ul. Kołłątaja i Asnyka, a także pl. Żołnierza, pl. Rodła i fragmenty ulic Matejki i Piłsudskiego. Istniejące perony przystankowe zostaną przebudowane, powstaną również tzw. "przystanki wiedeńskie" ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z tramwaju. Zmiany będą również dotyczyć miejsc parkingowych, chodników czy dróg rowerowych.
Wykonawcą prac będzie krakowska firma ZUE, która realizowała już kilka inwestycji w naszym mieście, m.in. przebudowę torowiska na pl. Szarych Szeregów czy dobiegającą końca przebudowę skrzyżowania przy Moście Długim. Firma wyceniła swoją pracę na 174 milionów złotych, czyli o 9 milionów mniej, niż miasto zakładało w budżecie.
Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów. W styczniu rozpocznie się pierwszy z nich i będzie realizowany odcinkowo w rejonie Dworca Niebuszewo oraz Placu Żołnierza.
- Trwają ostatnie prace przy projektowaniu optymalnych rozwiązań przy czasowych organizacjach ruchu - tłumaczy Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie. - Utrudnień w tak newralgicznych punktach uniknąć się nie da, chodzi jednak o to, żeby uciążliwość dla mieszkańców – pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców była jak najmniejsza.
Co się zmieni?
Zakres robót jest ogromny i obejmuje sieć tramwajową w ścisłym centrum Szczecina - od placu Żołnierza do pętli przy dworcu Niebuszewo:
- przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,
- przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
- przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
- przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
- przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
- przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowa całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
- nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych,
- budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
- integrację przestanków autobusowych i tramwajowych,
- ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
- budowę wydzielonych miejsc postojowych,
- budowę pasów rowerowych,
- przebudowę chodników oraz zjazdów,
- przebudowę sieci trakcyjnej,
- przebudowę oświetlenia ulicznego,
- przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.
Wykonawca będzie miał na wykonanie zadania 720 dni kalendarzowych, czyli 2 lata. Termin będzie liczony od dnia podpisania umowy.
Polecany artykuł: