Tunel w Świnoujściu ma już ponad 400 metrów! "Wyspiarka" wkrótce wejdzie pod Świnę [ZDJĘCIA]

Świnoujście: Budowa tunelu
Autor: Domin Przace przy budowie tunelu pod rzeką Świną.

419 metrów tunelu i blisko 250 betonowych pierścieni - to dotychczasowy efekt pracy "Wyspiarki", czyli maszyny TBM drążącej tunel pod Świną. W międzyczasie odbywały się również planowane przestoje na przeglądy. Tempo prac jest więc imponujące. Jednak największe wyzwania wciąż są przed maszyną i załogą budowlaną. Wkrótce "Wyspiarka" zagłębi się pod dno cieśniny. Świnoujski tunel połączy wyspy Uznam i Wolin i będzie najdłuższym tunel podwodnym w Polsce.

– Po 53 dniach pracy nasza Wyspiarka doszła już praktycznie do Świny – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Jeszcze ostatnia przerwa technologiczna i za chwilę budowa tunelu wejdzie w kolejną ważny etap – drążenie pod dnem Świny.

"Wyspiarka" pracuje przez całą dobę. Na każdej zmianie do jej obsługi potrzebnych jest 25 pracowników. Dotychczas maszyna wbudowała w tunel 170 półtorametrowych i 76 dwumetrowych pierścieni. Maszyna może wiercić maksymalnie sześć centymetrów w ciągu jednej minuty. Jak tak dalej pójdzie, na przełomie czerwca i lipca osiągnie półmetek drążenia, a we wrześniu zakończy je na wyspie Wolin.

Zobacz też: Tutaj ludzkie mięso przerabiano na... BIGOS! Kamienica legendarnego "rzeźnika z Niebuszewa" już tak nie wygląda [ZDJĘCIA, WIDEO]

Należy jednak pamiętać, że urządzenie ma regularne przerwy w pracy, ponieważ jej narzędzia skrawające i dyski tnące wymagają okresowych przeglądów oraz wymiany. To, ile takich postojów będzie jeszcze koniecznych, jest uzależnione od warunków gruntowych oraz od rodzaju i długości przeszkody, jaką ma do pokonania. Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej o średnicy 13,5 metra, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu. Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Drugim rurociągiem wraca do zakładu z wydobytym już urobkiem. Jest czyszczona i oddzielana od urobku, dzięki czemu może być ponownie wykorzystana.

– Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej o średnicy 13,5 metra, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu – mówi Michał Kiełsznia, Pełnomocnik Konsultanta Konsorcjum SWECO/Lafrentz. – Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Drugim rurociągiem wraca do zakładu z wydobytym już urobkiem. Jest czyszczona i oddzielana od urobku, dzięki czemu może być ponownie wykorzystana.

Przed "Wyspiarką" wkrótce największe wyzwanie, czyli przejście pod cieśniną Świny, co będzie wymagającym przedsięwzięciem z uwagi na niewielki naziom w tamtym miejscu. Z bardziej niecodziennych prac ekipę czeka wykonanie wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu mrożenia gruntu.

– Szalowanie i betonowanie ściany na styku segmentów S11 i S12, uszczelnianie płyty dennej oraz uszczelnienie ścian szczelinowych – m. in. tego rodzaju prace prowadzono w ostatnim czasie w komorze startowej, która znajduje się na wyspie Uznam – mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Projektu Generalnego Wykonawcy konsorcjum firm PORR/Gulermak. – Nie ustaje produkcja w zakładzie prefabrykacji, gdzie powstają segmenty obudowy tunel, który będzie się składać z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów.

Zobacz też: "Torowa rewolucja" w Szczecinie nie zwalnia tempa. Widać już nowe torowiska i przystanki [ZDJĘCIA]

Jednocześnie kontynuowane są przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz roboty drogowe. Trwa wzmocnienie podłoża pod konstrukcję odcinka Drogi Dojazdowej nr 1 oraz Drogi Krajowej 93.

Po drugiej stronie cieśniny Świny, na wyspie Wolin prowadzone są prace związane z przygotowaniem komory odbiorczej dla "Wyspiarki". Na placu budowy pracuje łącznie około 300 osób. Roboty są prowadzone zmianowo, przez całą dobę.

Drążenie ma się zakończyć już we wrześniu tego roku, natomiast cały tunel ma być gotowy rok później.

Koszt inwestycji to ponad 900 mln PLN, z czego ponad 775 milionów złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pozostałą część Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Dom legendarnego "rzeźnika z Niebuszewa" zmienił się nie do poznania
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE