Tunel w Świnoujściu ma już ponad 400 metrów! "Wyspiarka" wkrótce wejdzie pod Świnę
419 metrów tunelu i blisko 250 betonowych pierścieni - to dotychczasowy efekt pracy "Wyspiarki", czyli maszyny TBM drążącej tunel pod Świną. W międzyczasie odbywały się również planowane przestoje na przeglądy. Tempo prac jest więc imponujące. Jednak największe wyzwania wciąż są przed maszyną i załogą budowlaną. Wkrótce "Wyspiarka" zagłębi się pod dno cieśniny. Świnoujski tunel połączy wyspy Uznam i Wolin i będzie najdłuższym tunel podwodnym w Polsce.
Świnoujście: Budowa tunelu
– Po 53 dniach pracy nasza Wyspiarka doszła już praktycznie do Świny – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Jeszcze ostatnia przerwa technologiczna i za chwilę budowa tunelu wejdzie w kolejną ważny etap – drążenie pod dnem Świny.
Świnoujście: Budowa tunelu
"Wyspiarka" pracuje przez całą dobę. Na każdej zmianie do jej obsługi potrzebnych jest 25 pracowników. Dotychczas maszyna wbudowała w tunel 170 półtorametrowych i 76 dwumetrowych pierścieni. Maszyna może wiercić maksymalnie sześć centymetrów w ciągu jednej minuty. Jak tak dalej pójdzie, na przełomie czerwca i lipca osiągnie półmetek drążenia, a we wrześniu zakończy je na wyspie Wolin.
Świnoujście: Budowa tunelu
Należy jednak pamiętać, że urządzenie ma regularne przerwy w pracy, ponieważ jej narzędzia skrawające i dyski tnące wymagają okresowych przeglądów oraz wymiany. To, ile takich postojów będzie jeszcze koniecznych, jest uzależnione od warunków gruntowych oraz od rodzaju i długości przeszkody, jaką ma do pokonania. Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej o średnicy 13,5 metra, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu. Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Drugim rurociągiem wraca do zakładu z wydobytym już urobkiem. Jest czyszczona i oddzielana od urobku, dzięki czemu może być ponownie wykorzystana.
Świnoujście: Budowa tunelu
– Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej o średnicy 13,5 metra, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu – mówi Michał Kiełsznia, Pełnomocnik Konsultanta Konsorcjum SWECO/Lafrentz. – Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Drugim rurociągiem wraca do zakładu z wydobytym już urobkiem. Jest czyszczona i oddzielana od urobku, dzięki czemu może być ponownie wykorzystana.
Świnoujście: Budowa tunelu
Przed "Wyspiarką" wkrótce największe wyzwanie, czyli przejście pod cieśniną Świny, co będzie wymagającym przedsięwzięciem z uwagi na niewielki naziom w tamtym miejscu. Z bardziej niecodziennych prac ekipę czeka wykonanie wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu mrożenia gruntu.
Świnoujście: Budowa tunelu
– Szalowanie i betonowanie ściany na styku segmentów S11 i S12, uszczelnianie płyty dennej oraz uszczelnienie ścian szczelinowych – m. in. tego rodzaju prace prowadzono w ostatnim czasie w komorze startowej, która znajduje się na wyspie Uznam – mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Projektu Generalnego Wykonawcy konsorcjum firm PORR/Gulermak. – Nie ustaje produkcja w zakładzie prefabrykacji, gdzie powstają segmenty obudowy tunel, który będzie się składać z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów.
Świnoujście: Budowa tunelu
Jednocześnie kontynuowane są przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz roboty drogowe. Trwa wzmocnienie podłoża pod konstrukcję odcinka Drogi Dojazdowej nr 1 oraz Drogi Krajowej 93.
Świnoujście: Budowa tunelu
Po drugiej stronie cieśniny Świny, na wyspie Wolin prowadzone są prace związane z przygotowaniem komory odbiorczej dla "Wyspiarki". Na placu budowy pracuje łącznie około 300 osób. Roboty są prowadzone zmianowo, całą dobę.
Świnoujście: Budowa tunelu
Drążenie ma się zakończyć już we wrześniu tego roku, natomiast cały tunel ma być gotowy rok później.
Świnoujście: Budowa tunelu
Koszt inwestycji to ponad 900 mln PLN, z czego ponad 775 milionów złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pozostałą część Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.