
Inwazja rdestowca przeszkodą na ważnej inwestycji
Podczas budowy Trasy Północnej w Szczecinie zidentyfikowano występowanie rdestowca, co skłoniło inwestorów do przeprowadzenia szczegółowej rewizji gruntu. Celem jest ocena skali problemu i dobranie najskuteczniejszej metody eliminacji rośliny z terenu budowy.
Rewizję przeprowadzono w miejscach o różnym zagęszczeniu rośliny. Odkrywki gruntu sięgały głębokości 4 metrów, aby ocenić, jak głęboko sięgają kłącza rdestowca. Pierwsze oględziny potwierdziły występowanie systemu korzeniowego na głębokości od 70 do 100 cm poniżej poziomu terenu.
Rdestowiec – cichy niszczyciel
Obecność kłączy tak głęboko pod powierzchnią ziemi sprawia, że rdestowiec stanowi realne zagrożenie dla infrastruktury. Roślina potrafi przerastać podłoże, niszczyć nawierzchnie, fundamenty i sieci techniczne, a nawet przebijać się przez beton.
Rewizja gruntu ma pozwolić na dokładną ocenę skali problemu i dobranie najlepszej – zarówno pod względem skuteczności, jak i kosztów – metody eliminacji rośliny z terenu budowy.
Budowa Trasy Północnej
Budowa Trasy Północnej realizowana jest w ramach projektu pn.: „Poprawa warunków obsługi obszarów przemysłowych Gminy Miasto Szczecin poprzez wypełnienie luk w infrastrukturze drogowej dzielnicy Północ”. Inwestycja obejmuje budowę nowej dwujezdniowej ulicy oraz układu rond w rejonie ulic Szosa Polska i Policka. Wykonana zostanie infrastruktura pieszo-rowerowa, zatoki autobusowe oraz prace sieciowe.
Termin realizacji zadania wynosi 30 miesięcy od daty przekazania Wykonawcy placu budowy dla I etapu oraz 30 miesięcy od daty zawarcia umowy dla II etapu. Generalnym Wykonawcą jest STRABAG Sp. z o.o., a koszt prac wynosi 189 681 474,64 zł brutto. Nadzór nad realizacją inwestycji sprawuje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie Sp. z o.o. Zadanie dofinansowane jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.