Nie tylko dla rowerzystów
Potencjał tego miejsca jest ogromny - zachwycająca przyroda Doliny Dolnej Odry, nowoczesna infrastruktura rowerowa i efektowne połączenie transgranicznych regionów. Nowa funkcja nieco zapomnianej 660-metrowej przeprawy kolejowej zapowiada się na turystyczny hit Pomorza Zachodniego. Na stalowej konstrukcji mostu Siekierki – Neurüdnitz powstała platforma widokowa, a miejsce po torach wypełniły specjalne płyty kompozytowe z nawierzchnią dostosowaną do ruchu rowerowego. - To spektakularny wjazd na naszą Trasę Pojezierzy Zachodnich, a dla jadących na niemiecką stronę - początek najwygodniejszej i najkrótszej drogi do Berlina. Miejsce, które na pewno będzie bardzo popularne wśród rowerzystów, ale też symboliczne miejsce przyjaźni, miejsce powitań, miejsce transgranicznych spotkań. Taki wyjątkowy łącznik Pomorza Zachodniego i Brandenburgii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Zobacz też: Wyjątkowa pamiątka na kamienicy w Szczecinie. Przypomina o jej MROCZNEJ historii [ZDJECIA, WIDEO]
Przebudowa dawnej kolejowej przeprawy w 85 procentach finansowana jest z funduszy Interreg Va, dedykowanych właśnie transgranicznym projektom. Prace po polskiej stronie - o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto - są już bardzo blisko finału.
Co zmieniło się na moście w Siekierkach?
Zakończono malowanie konstrukcji mostu, odrestaurowano dwa przyczółki mostu, ścieżka pieszo-rowerowa i miejsce odpoczynku z ławami i stojakami - też gotowe. Na tarasie widokowym zostały roboty wykończeniowe i ogólna kosmetyka: wykonanie napisów, znaków, montaż pulpitów edukacyjnych etc.Następnie potrzebny będzie czas na uzyskanie wszelkich niezbędnych odbiorów i zgód formalnych. Jak zapewnia inwestor – Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego – obiekt zostanie oddany do użytku najpóźniej w maju br. Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca roku. Późniejszy termin wynika m.in. z uwarunkowań przyrodniczych (siedliska chronionych gatunków ptaków), ale również warunków funkcjonowania międzynarodowej drogi wodnej. Po polskiej stronie most biegnie nad rozlewiskami, u sąsiadów – nad rzeką, po której odbywa się żegluga.
Modernizacja mostu Siekierki – Neurüdnitz. Kiedy koniec?
Wiosną 2022 r. Siekierki staną się prawdopodobnie najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym, ale już dziś w tej okolicy można spotkać wielu miłośników dwóch kółek. Przyciąga ich kilkadziesiąt kilometrów wygodnych i bezpiecznych szlaków przez pojezierza Myśliborskie i Choszczeńskie. Do Trzcińska Zdroju prowadzi 37 km drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej. W rejonie Barlinek – Pełczyce – Choszczno gotowych jest ok. 30 kilometrów tras. Budowane są kolejne, brakujące odcinki, m.in. na wschód i na zachód od Myśliborza: Trzcińsko – Góralice, Dobropole – Pniów, Myślibórz – Głazów. Pod Barlinkiem realizowany jest ponad 6-kilometrowy fragment Mostkowo – Dzikowo.
Zobacz też: Zobacz też: NIEMIECKIE napisy i ślady WOJNY. Zrujnowane kamienice czekają na nowe życie [ZDJĘCIA]
- Już w tym roku Trasa Pojezierzy Zachodnich zyska ważne łączniki. Będzie można komfortowo przejechać około sto kilometrów od polsko-niemieckiej granicy – tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz. – Wycieczki rowerowe przez krainy jezior i lasów to atrakcja dla mieszkańców województwa i przyjeżdżających do nas gości. Stawiamy na ekologię, zdrowie, aktywny wypoczynek. Rozbudowa infrastruktury turystycznej sprawia, że jesteśmy najchętniej odwiedzanym województwem w Polsce. Inwestycja Siekierki - Neurüdnitz jeszcze bardziej otworzy, dosłownie i w przenośni, Pomorze Zachodnie dla turystów – podsumowuje marszałek Olgierd Geblewicz.
Most w Siekierkach - historia
Przed wojną znajdowały się tutaj dwa mosty - kolejowy i drogowy, który powstał w miejscu wcześniejszej przeprawy kolejowej. Obie konstrukcje zostały zniszczone w 1945 roku. Przeprawa kolejowa została odbudowana w latach 50. XX wieku i służyła wyłącznie do celów militarnych. Obecnie most jest odcięty od linii kolejowej. Po stronie niemieckiej, w miejscu torów powstał szlak rowerowy. Podobny powstaje również po stronie polskiej. Ciekawostką są pozostałości przedwojennego mostu drogowego. Do chwili obecnej można podziwiać jego zachowane przyczółki.
Polecany artykuł:
Polecany artykuł: