To będzie turystyczny HIT Pomorza Zachodniego. Najdłuższy most na Odrze zmienia swoje oblicze [ZDJĘCIA]

2021-02-04 8:59

Taras widokowy i ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym moście kolejowym Siekierki – Neurüdnitz są już prawie gotowe. Niemiecka część spektakularnej turystycznej inwestycji powinna zostać sfinalizowana do końca roku. To będzie wyjątkowa przeprawa przez Odrę i atrakcja nie tylko dla podróżujących na dwóch kółkach.

Nie tylko dla rowerzystów

Potencjał tego miejsca jest ogromny - zachwycająca przyroda Doliny Dolnej Odry, nowoczesna infrastruktura rowerowa i efektowne połączenie transgranicznych regionów. Nowa funkcja nieco zapomnianej 660-metrowej przeprawy kolejowej zapowiada się na turystyczny hit Pomorza Zachodniego. Na stalowej konstrukcji mostu Siekierki – Neurüdnitz powstała platforma widokowa, a miejsce po torach wypełniły specjalne płyty kompozytowe z nawierzchnią dostosowaną do ruchu rowerowego. - To spektakularny wjazd na naszą Trasę Pojezierzy Zachodnich, a dla jadących na niemiecką stronę - początek najwygodniejszej i najkrótszej drogi do Berlina. Miejsce, które na pewno będzie bardzo popularne wśród rowerzystów, ale też symboliczne miejsce przyjaźni, miejsce powitań, miejsce transgranicznych spotkań. Taki wyjątkowy łącznik Pomorza Zachodniego i Brandenburgii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Zobacz też: Wyjątkowa pamiątka na kamienicy w Szczecinie. Przypomina o jej MROCZNEJ historii [ZDJECIA, WIDEO]

Przebudowa dawnej kolejowej przeprawy w 85 procentach finansowana jest z funduszy Interreg Va, dedykowanych właśnie transgranicznym projektom. Prace po polskiej stronie - o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto - są już bardzo blisko finału.

Co zmieniło się na moście w Siekierkach?

Zakończono malowanie konstrukcji mostu, odrestaurowano dwa przyczółki mostu, ścieżka pieszo-rowerowa i miejsce odpoczynku z ławami i stojakami - też gotowe. Na tarasie widokowym zostały roboty wykończeniowe i ogólna kosmetyka: wykonanie napisów, znaków, montaż pulpitów edukacyjnych etc.Następnie potrzebny będzie czas na uzyskanie wszelkich niezbędnych odbiorów i zgód formalnych. Jak zapewnia inwestor – Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego – obiekt zostanie oddany do użytku najpóźniej w maju br. Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca roku. Późniejszy termin wynika m.in. z uwarunkowań przyrodniczych (siedliska chronionych gatunków ptaków), ale również warunków funkcjonowania międzynarodowej drogi wodnej. Po polskiej stronie most biegnie nad rozlewiskami, u sąsiadów – nad rzeką, po której odbywa się żegluga.

Modernizacja mostu Siekierki – Neurüdnitz. Kiedy koniec?

Wiosną 2022 r. Siekierki staną się prawdopodobnie najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym, ale już dziś w tej okolicy można spotkać wielu miłośników dwóch kółek. Przyciąga ich kilkadziesiąt kilometrów wygodnych i bezpiecznych szlaków przez pojezierza Myśliborskie i Choszczeńskie. Do Trzcińska Zdroju prowadzi 37 km drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej. W rejonie Barlinek – Pełczyce – Choszczno gotowych jest ok. 30 kilometrów tras. Budowane są kolejne, brakujące odcinki, m.in. na wschód i na zachód od Myśliborza: Trzcińsko – Góralice, Dobropole – Pniów, Myślibórz – Głazów. Pod Barlinkiem realizowany jest ponad 6-kilometrowy fragment Mostkowo – Dzikowo.

Zobacz też: Zobacz też: NIEMIECKIE napisy i ślady WOJNY. Zrujnowane kamienice czekają na nowe życie [ZDJĘCIA]

- Już w tym roku Trasa Pojezierzy Zachodnich zyska ważne łączniki. Będzie można komfortowo przejechać około sto kilometrów od polsko-niemieckiej granicy – tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz. – Wycieczki rowerowe przez krainy jezior i lasów to atrakcja dla mieszkańców województwa i przyjeżdżających do nas gości. Stawiamy na ekologię, zdrowie, aktywny wypoczynek. Rozbudowa infrastruktury turystycznej sprawia, że jesteśmy najchętniej odwiedzanym województwem w Polsce. Inwestycja Siekierki - Neurüdnitz jeszcze bardziej otworzy, dosłownie i w przenośni, Pomorze Zachodnie dla turystów – podsumowuje marszałek Olgierd Geblewicz.

Most w Siekierkach - historia

Przed wojną znajdowały się tutaj dwa mosty - kolejowy i drogowy, który powstał w miejscu wcześniejszej przeprawy kolejowej. Obie konstrukcje zostały zniszczone w 1945 roku. Przeprawa kolejowa została odbudowana w latach 50. XX wieku i służyła wyłącznie do celów militarnych. Obecnie most jest odcięty od linii kolejowej. Po stronie niemieckiej, w miejscu torów powstał szlak rowerowy. Podobny powstaje również po stronie polskiej. Ciekawostką są pozostałości przedwojennego mostu drogowego. Do chwili obecnej można podziwiać jego zachowane przyczółki.

Jak dobrze znasz atrakcje turystyczne Pomorza Zachodniego?

Pytanie 1 z 10
Gdzie znajduje się Promenada Gwiazd?
Szczecin: Wyeksponowali pamiątkę z przeszłości na wyremontowanej kamienicy