Szczecin kupuje nowe tramwaje
Na szczecińskich trasach obecnie jeździ 200 tramwajów, z czego duża część to wysłużone składy, m.in. pochodzące z Berlina, których żywot powoli dobiega końca. Wśród nich jest też 10 pojazdów częściowo niskopodłogowych i 28 w pełni niskopodłogowych "Swingów", które są w eksploatacji już od 10 lat.
Miasto zdecydowało się na zakup nowych, niskopodłogowych tramwajów. Mają to być pojazdy dwukierunkowe, które sprawdzają się m.in. na skróconych trasach, bez konieczności korzystania z pętli - tak jak to ma obecnie miejsce na linii nr 4, która z powodu przebudowy al. Powstańców Wlkp. kursuje na skróconej trasie między pl. Żołnierza i pl. Szyrockiego. W Szczecinie jest obecnie sześć takich pojazdów.
Jak będą wyglądały nowe tramwaje?
Umowa z poznańską firmą Modertrans obejmuje dostawę czterech tramwajów z opcją dokupienia ośmiu sztuk w takiej samej cenie za jeden pojazd, jak w pierwszym etapie, czyli za 12 mln zł netto.
- To nowy model, którego nie ma jeszcze w aktualnej ofercie Modertrans - tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik Tramwajów Szczecińskich. - Będą to pojazdy jednoprzestrzenne, trójczłonowe, przegubowe, w stu procentach niskopodłogowe, klimatyzowane o długości 31,97 metrów i szerokości 2,4 metra.
Pojemność przewozowa nowych tramwajów to 240 pasażerów (194 miejsca stojące i 46 siedzących). W pojazdach będzie można korzystać z Wi-Fi i gniazd USB do ładowania telefonów. Siedzenia zostaną pokryte tkaniną z apreturą zapobiegającą trwałemu zabrudzeniu i ułatwiającą czyszczenie. Tramwaje będą wyposażone w monitoring
Na początek cztery, później może kolejne osiem
W pierwszym etapie, w ciągu 510 dni od zawarcia umowy, nie później niż do 31 maja 2026 r., do Szczecina mają zostać dostarczone cztery tramwaje, komplet specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego i specjalistyczny pojazd techniczny.
Dostawa kolejnych ośmiu tramwajów jest uzależniona przede wszystkim od tego czy Tramwaje Szczecińskie uzyskają dofinasowanie z Krajowego Planu Odbudowy.