Kiedy należy zadzwonić po pogotowie? Jaka jest różnica między ratownikiem medycznym a sanitariuszem? Jakie informacje przekazać dyspozytorowi podczas wzywania pomocy? – to pytania, na które wciąż nie każdy potrafi odpowiedzieć poprawnie, a powinien. Aby ułatwić przyswojenie tej wiedzy, która może uratować życie, WSPR w Szczecinie zainicjowała stworzenie wyjątkowej serii grafik obrazujących problemy z jakimi zmagają się zachodniopomorscy członkowie zespołów ratownictwa medycznego i dyspozytorzy medyczni.
Zobacz też: Szczecin: Pogotowie ratunkowe ma już nową siedzibę [ZDJĘCIA]
Autorem serii jest grafik i rysownik mieszkający w Szczecinie Tomasz Panek, autor m.in. "Mało szczegółowego przewodnika po Szczecinie".
- Kiedy zgłosiła się do mnie Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie, zareagowałem bardzo pozytywnie – mówi Tomasz Panek. – Wielką satysfakcję sprawiają mi współprace, które pojawiają się w przestrzeni publicznej i „wychodzą” z Internetu. Przede wszystkim jednak lubię, gdy moje z pozoru banalne rysunki niosą za sobą większą wartość i są społecznie przydatne. Jeżeli chodzi o temat ratownictwa medycznego to przyznam szczerze, że jestem szczęśliwcem, który nigdy nie miał do czynienia z pogotowiem, tym bardziej byłem zaskoczony tematami, które otrzymałem. Usiłowanie wykorzystania karetki jako taksówki czy okłamywanie ratowników w sytuacji wymagającej pomocy wydawały mi się wyłącznie medialnymi pojedynczymi przypadkami a nie zwykłą rzeczywistością ratowników. Poza wielką satysfakcją z tworzenia mam nadzieję, że wspólnie uda nam się zwiększyć świadomość wśród obiorców i ktoś kiedyś będąc w potrzebie, w momencie dużego stresu, przypomni sobie „śmieszny obrazek z internetu” i będzie wiedział, co robić.
Trzy grafiki zostały już opublikowane na profilu WSPR w Szczecinie na Facebooku. Pozostałe ukazywać się będą w kolejnych dniach – każdej doby udostępniony zostanie jeden obrazek i garść ważnych informacji. Docelowo będzie ich dwanaście.
- Wierzymy, że wiedza, która prezentowana jest w lekki i przystępny sposób łatwiej i na dłużej zapada w pamięć – mówi Roman Pałka, dyrektor WSPR w Szczecinie. – Grafiki wywołują uśmiech na twarzach, ale też uczą ważnych spraw i zachowań. Połączyliśmy więc przyjemne z pożytecznym i mamy nadzieję, że taka forma przyswajania wiedzy o ratownictwie medycznym czy też udzielaniu i wzywaniu pomocy, przypadnie do gustu pacjentom i pozostałym mieszkańcom regionu.