Świnoujście: "Wielki Kret" prawie gotowy do drążenia najdłuższego tunelu w Polsce [ZDJĘCIA]

2021-01-14 10:36 gk

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu jest już mocno zaawansowany. "Wielki Kret" znajduje się już w komorze startowej i wkrótce zacznie realizować swoje zadanie.

Spis treści

  1. Najdłuższy tunel podwodny w Polsce połączy wyspy Uznam i Wolin
  2. Podstawowe elementy maszyny już zamontowane
  3. Maszyna wydrąży tunel o średnicy 13 metrów
  4. Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą
  5. Prace toczą się po obu stronach Świny

Zaawansowanie montażu maszyny TBM do budowy tunelu w Świnoujściu wynosi już około 65 procent. W ukończonej w listopadzie ubiegłego roku komorze startowej po stronie wyspy Uznam znalazła się już cała głowica urabiająca. Pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny, a drążenie ma ruszyć w marcu.

Najdłuższy tunel podwodny w Polsce połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Oznacza to, że będzie to najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.

Zobacz też: Największa KATASTROFA morska w historii Polski. JAN HEWELIUSZ zatonął 28 lat temu

- Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Podstawowe elementy maszyny już zamontowane

Do komory startowej została już opuszczona i zmontowana zasadnicza część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy. Obecnie trwają prace polegające na łączeniu opuszczonych elementów oraz instalacji podzespołów.

Maszyna wydrąży tunel o średnicy 13 metrów

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. - Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). - tłumaczy Mateusz Grzezczuk. - Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel.

Zobacz też: Zachodniopomorskie: Koszmarny WYPADEK na krajowej "trójce". Nie żyje młoda kobieta [ZDJĘCIA, WIDEO]

Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą

Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu.

- Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów) - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu.

Pierścienie nie są identyczne, każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu ze względu na to, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów. Obecnie gotowych jest ponad 1500, a kolejne są stale wykonywane.

Prace toczą się po obu stronach Świny

Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana większość infrastruktury związanej z budową to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której jeszcze w tym roku powinna dotrzeć maszyna TBM.

Zobacz też: Ptasia grypa ATAKUJE w Zachodniopomorskiem. ZARAZA przyszła z Lubuskiego. Wprowadzono obostrzenia

- Zostały wykonane ściany szczelinowe, trwają wykopy pod płytę stropu - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Przewiercenie się na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. W tunelu trzeba będzie jeszcze wykonać jezdnię, wszystkie instalacje i wyjścia awaryjne.

Termin zakończenia inwestycji to jesień przyszłego roku.

Wybierz najpiękniej rozświetlone miasto w Polsce! Do wygrania sprzęt o wartości 200 tys. złotych. Kliknij tutaj!

Widok jak z horroru i ogromne utrudnienia! Awaria sieci ciepłowniczej na Gumieńcach