W sumie zarząd województwa zakupił siedem takich pojazdów. To nowość na polskich trasach kolejowych w Polsce. W województwie zachodniopomorskim pojawiły się jako pierwsze w kraju. Posiadają one zarówno silniki elektryczne i spalinowe, co pozwala na kursowanie po niezelektryfikowanych szlakach kolejowych. Składy są wyposażone w klimatyzację, dostęp do Internetu, miejsca dla rowerów. Przy napędzie spalinowym osiągają prędkość 120 km/h, a przy elektrycznym nawet 160 km/h.
- Na bardzo wielu trasach mamy odcinki mieszane, a więc częściowo niezelektryfikowane - mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. - Możemy więc częściowo używać napędu elektrycznego, a niestety częściowo wciąż musimy korzystać z diesla. A to i większe koszty, i zanieczyszczenie środowiska. Te pojazdy pozwalają nam na duże oszczędności ekonomiczne i ekologiczne poruszanie się po Pomorzu Zachodnim.
Czytaj też: Zmiany na węźle Szczecin Kijewo. Kierowcy odetchną z ulgą
Pociągi zaprezentowane w środę, 22 grudnia, na dworcu w Szczecinie to już piąta, szósta i siódma hybryda w taborze województwa zachodniopomorskiego. Ich producentem jest firma NEWAG. Prawo opcji zapewnia możliwość zamówienia kolejnych pięciu jednostek dwunapędowych.
Siedem pojazdów hybrydowych kosztowało ponad 170 milionów złotych. Ich zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej.
Nowe pociągi wyjadą na trasy między Szczecinem, Koszalinem i Szczecinkiem.
Czytaj też: Aleja Wojska Polskiego rozkopana. Co się dzieje na placu budowy w centrum Szczecina?