Zamiast jednej jezdni autostrady A6 po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie, przy czym ruch w kierunku Świnoujścia i Gdańska odbywa się dwoma pasami ruchu, natomiast w kierunku Kołbaskowa jednym pasem.
- Wprowadzone zmiany powinny usprawnić przejazd przez węzeł, zwłaszcza w kierunku Świnoujścia, gdzie tworzyły się najdłuższe zatory - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Około połowy stycznia planowany jest powrót do ruchu jedną jezdnią. Roboty na węźle powinny zakończyć się w lipcu przyszłego roku.
Przebudowa "pod ruchem"
Kompleksowa przebudowa funkcjonującego węzła drogowego wymaga wprowadzania wielu zmian organizacji ruchu, które dostosowywane są do spodziewanej liczby pojazdów. Dlatego np. w okresie wakacyjnym na autostradzie A6 możliwy był przejazd dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a po wakacjach ruch został ponownie zawężony do jednej jezdni.
Wykonawca przez ostatnie miesiące m.in. przebudował jezdnię A6 w kierunku Kołbaskowa, czyli ostatni fragment autostrady, który posiadał jeszcze nawierzchnię z przedwojennych płyt betonowych.
- Została również wykonana konstrukcja nowego wiaduktu nad autostradą, obiekt jest już w pełni zabetonowany - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Zrealizowane roboty umożliwiły upłynnienie ruchu w okresie świąteczno-noworocznym.
Do zrealizowania pozostały głównie roboty w zakresie wykonania warstwy ścieralnej na jezdniach A6 i niektórych łącznicach oraz roboty wykończeniowe i dojazdy do wiaduktu. Dlatego od połowy stycznia planowane jest przywrócenie ruchu jedną jezdnią w celu realizacji dalszych robót.
Czytaj też: Szczecin: Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia [ZDJĘCIA, WIDEO]
Węzeł po nowemu
Węzeł Szczecin Kijewo stanowi połączenie autostrady A6 z DK10. Jest to również główny węzeł łączący Szczecin z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Węzeł został wybudowany w latach trzydziestych ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.
Po przebudowie węzeł będzie miał nowe, szersze wiadukty, pod którymi będzie miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, dzięki którym poprawi się płynność przejazdu, ale także na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. W rejonie węzła starą, betonową nawierzchnię autostrady zastąpi nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice będą miały łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstanie większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Czytaj więcej: Tramwaje szybko tutaj nie wrócą. "Torowa rewolucja" na szczecińskim Niebuszewie zwolniła tempo [ZDJĘCIA, WIDEO]