Niemcy już budują
Prace po stronie niemieckiej rozpoczęły się na początku grudnia 2021 roku. Liczący 49 kilometrów odcinek linii od granicy do Angermünde ma zostać gruntownie zmodernizowany. Dobudowany zostanie drugi tor, a linia zostanie zelektryfikowana. Przebudowane zostaną również stacje. Planowany koniec prac to 2025 rok.
Czytaj też: Porównaliśmy koszty życia w Niemczech i w Polsce. Gdzie jest taniej? To nie takie oczywiste
Cała inwestycja będzie miała sens, jeżeli modernizacji doczeka się również linia kolejowa po polskiej stronie. Chodzi o kilkukilometrowy odcinek od granicy w Kołbaskowie do stacji Szczecin Gumieńce i dalej w kierunku stacji Szczecin Główny, gdzie ruch odbywa na niezelektryfikowanej, jednotorowej linii.
Linia kolejowa Szczecin-Berlin. Co się zmieni?
W ramach wartej blisko miliard złotych inwestycji, jednotorowa linia kolejowa zostanie rozbudowana o drugi tor, a także zostanie zelektryfikowana. Nad ulicą Cukrową w rejonie stacji Szczecin Gumieńce oraz nad drogą prowadzącą do Rajkowa zostaną zbudowane nowe wiadukty. Powstanie również stacja w Kołbaskowie, a także przystanki w Warzymicach, Przecławiu i na Pomorzanach. Planowane jest również zbudowanie nowego, piątego peronu na stacji Szczecin Główny, przy którym będą zatrzymywać się pociągi jadące do Niemiec.
Czytaj też: Bilet za 9 euro bije rekordy popularności! Jak tanio podróżować po Niemczech? [ZDJĘCIA, WIDEO]
Po zakończeniu inwestycji na trasę będą mogły wyjechać pociągi elektryczne, a nie jak dotychczas - tylko spalinowe. Będą one mogły osiągnąć prędkość nawet do 160 km/h, co oznacza, że podróż ze Szczecina do Berlina skróci się o około pół godziny, czyli będzie trwać około 90 minut.
Umowa podpisana
Umowa na zaprojektowanie polskiej części trasy kolejowej została podpisana 1 sierpnia na peronie stacji Szczecin Główny. Podpisy złożyli: Krzysztof Sroga - dyrektor Projektów Transportu Szynowego spółki Databout, która wygrała przetarg na inwestycję i Piotr Bruss - dyrektor Regionu Zachodniopomorskiego PKP Polskie Linie Kolejowe. W wydarzeniu uczestniczyli również: Marek Gróbarczyk - wiceminister infrastruktury i Zbigniew Bogucki - wojewoda zachodniopomorski.
Kiedy powstanie inwestycja?
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w 2024 roku. Dopiero wtedy rozpoczną się prace budowlane. Inwestycja ma być gotowa w 2027 roku.
Czytaj też: Szczecin miał swój własny dworzec w Berlinie. Poznaj historię Stettiner Bahnhof!