Gmina Dobra znajduje się tuż za granicami administracyjnymi Szczecina. Obecnie zamieszkuje ją około 23 tys. osób, czyli dwukrotnie więcej, niż miało to miejsce 15 lat temu. Obecnie do Dobrej można dojechać komunikacją autobusową lub transportem indywidualnym. Kiedyś dojazd był również możliwy pociągiem, jednak połączenie zostało zlikwidowane.
Dobra znajdowała się na powstałej pod koniec XIX wieku trasie kolejowej ze Szczecina do Nowego Warpna. Po II wojnie światowej została ona przecięta przez granicę polsko-niemiecką, wskutek czego odcinek między Dobrą i Nowym Warpnem został zlikwidowany. Pociągi mogły dojeżdżać tylko do stacji Dobra Szczecińska, jednak i tę trasę ostatecznie zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Do chwili obecnej pozostaly nieliczne ślady po jej istnieniu, w postaci nasypów i mostów nad lokalnymi ciekami wodnymi i nieczynnej bocznicy między Stobnem i Dołujami.
Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, odbudowa linii kolejowej do Dobrej została zgłoszona jako element II etapu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt pokrywa się z planami PKP PLK, które przewidują odbudowę linii 429 na odcinku Dołuje Dobra i przystosowania odcinka Stobno Szczecińskie - Dobra do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Linii tej nie ma jednak w planach dotyczących Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, której pierwszy etap jest obecnie realizowany.
Projekt odbudowy linii kolejowej do Dobrej jest jednym z czterech zgłoszonych do programu Kolej Plus w województwie zachodniopomorskim. Samorząd województwa zgłosił jeszcze projekt modernizacji i odbudowy trasy ze Stargardu przez Pyrzyce, Myślibórz i Dębno do Kostrzyna, odbudowy i rewitalizacji linii nr 415 między Myśliborzem i Gorzowem Wielkopolskim i poprawy przepustowości linii nr 403 poprzez budowę stacji Tuczno Krajeńskie.
Celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia do miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które nie są połączone z miastami wojewódzkimi lub trasy te wymagają usprawnienia. Ma to wyeliminować wykluczenie komunikacyjne i zapewnić lepszy dostęp do kolei.
Obecnie trwa analiza wniosków. Wybrane połączenia mają zostać zrealizowane do 2028 roku. Koszt programu to 5,5 mld zł.