Plaża w Rewalu

i

Autor: Grzegorz Kluczyński

"Paragony grozy": Zachodniopomorscy przedsiębiorcy odpowiadają na hejt. "Nie ma na to naszej zgody"

2021-06-30 12:58

Epatowanie „paragonami grozy” jest niesprawiedliwe dla przedsiębiorców - twierdzą przedstawiciele PóŁnocnej Izby Gospodarczej i podkreślają, że są to incydentalne przypadki, których nagłaśnianie wywołuje niezdrowe emocje i naraża na hejt wszystkich przedsiębiorców, którzy i tak zostali mocno dotknięci skutkami pandemii. Przedstawiciele PIG dodają również, że są przeciwni sztucznemu windowaniu cen, a drożyzna spowodowana jest w dużej mierze wzrostami cen produktów, paliwa i kosztów pracy.

- Ceny w kurortach nadmorskich i górskich w szczycie sezonu zawsze były wyższe niż w innych miejscowościach – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. - Jesteśmy przeciwni sztucznemu windowaniu cen do góry i wykorzystywaniu sezonu do tego, by nadrabiać zaległości finansowe wynikające z lockdownu. Nie możemy się jednak zgodzić, by w Internecie i mediach niesprawiedliwie oceniać przedsiębiorców, którzy w ostatnich miesiącach zmuszeni byli do ponoszenia cen swoich produktów i usług. Brutalna prawda jest taka, że wszystko drożeje, a obecnie uwaga turystów, za którą bardzo często idzie hejt, skierowana jest w stronę przedsiębiorców. Nie ma na to naszej zgody.

Jak dodaje prezes PIG w Szczecinie, z dużym niesmakiem obserwuje wielotygodniową dyskusję na temat znaczącego wzrostu cen usług hotelowych oraz gastronomicznych w pasie nadmorskim. W ostatnim czasie zapanowała również moda na prezentowanie „paragonów grozy”, a internauci często prześcigają się w prezentowaniu, który lokal nad morzem jest droższy.

Czytaj też: Dramat golasów. Słynna NAGA plaża nad Bałtykiem przestanie istnieć? [ZDJĘCIA, WIDEO]

- Uważam, że pewne nieprawidłowości zachodzą po obu stronach - mówi Hanna Mojsiuk. - Uważam, że konsumenci powinni być traktowani z szacunkiem i uczciwie. Nie można przerzucać na nich kosztów wielomiesięcznego lockdownu. Nie ma naszej zgody na podwyżki rzędu 100 procent i windowanie cen, które nie ma swojego uzasadnienia ekonomicznego.

Hanna Mojsiuk podkreśla, że takie działanie przedsiębiorców może budzić oburzenie i doskonale to rozumie.

– Z drugiej strony uważam, że przedsiębiorcy mają prawo do podwyżek. Powinny być one urealnione i odnosić się do bieżącej sytuacji gospodarczej - dodaje prezes PIG. - Rosną ceny produktów, paliwa, a przede wszystkim koszty pracy, które w przypadku pracy sezonowej poszybowały jak szalone do góry. Przedsiębiorca, gdyby utrzymał ceny sprzed sezonu czy dwóch po prostu byłby stratny. Uważam, że obie strony tego sporu powinny być dla siebie wyrozumiałe.

Zachodniopomorski pas nadmorski nigdy nie należał do najtańszych, ale zawsze mógł się chwalić wysoką jakością usług oraz nowoczesną bazą hotelową.

"Wszystko drożeje, a marża pozostaje niezmienna"

Przedsiębiorcy nad morzem starają się prowadzić swoją działalność tak sumiennie jak tylko potrafią. Oczywiście zdarzają się przypadki windowania cen i wykorzystywania obecności turystów nad morzem. Jak wyjaśnia ekspert Północnej Izby Gospodarczej ze Świnoujścia wielu przedsiębiorców w pasie nadmorskim działa cały rok, a nie tylko sezonowo. Takie hotele i tacy restauratorzy mają swoich stałych klientów i zależy im na tym, by wracali oni do nich i nieśli w świat dobrą opinie o restauracji.

- Mam kawiarnię. W moim lokalu kawa nie podrożała. Ceny zimnych napojów również stoją w miejscu. Przedsiębiorcy żyją z marży i ona utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat - mówi Piotr Kośmider, restaurator ze Świnoujścia. – Rosną ceny wszystkiego dookoła: towarów, usług technicznych, paliwa, zatrudnienia pracowników, obsługi administracyjnej. Przedsiębiorcy zarabiają coraz mniej, bo koszty są dla niego wyższe przy stojącej w miejscu marży. Kolejna sprawa: nikt nie patrzy, że w wyniku koniunktury gospodarczej mocno wzrastają pensje pracowników, to powoduje inflacje i wzrosty cen. Przedsiębiorcy nie zarabiają więcej mimo wzrostów cen. Oczywiście, że zdarzają się przedsiębiorcy nieuczciwi, ale ich jest mniej i nie polecamy wizyt u nich. Zdarza się jednak, że klienci np. nie czytają cen. Uznają, że cena za 100 gram to cena za cały posiłek. Bardzo często powoduje to dyskusje.

Zobacz też: W tych miejscach możesz opalać się NAGO! Plaże naturystów w Zachodniopomorskiem... i okolicach [PRZEWODNIK, MAPY]

Jak więc powinno wyglądać wprowadzanie podwyżek, by było akceptowalne dla konsumentów? Jak mówi Katarzyna Michalska, doradca gospodarczy, nie jest to prosty temat, bo podwyżki zawsze wiążą się z nieprzyjemną reakcją konsumentów.

– Wszystko drożeje. Widzimy to niemal w każdym sektorze gospodarki. Oczekiwanie od przedsiębiorców, którzy prowadzą swoją działalność sezonowo, po ciężkim czasie pandemii, że nie podniosą cen, kiedy rosną ceny produktów, paliwa, ale i koszty pracy jest po prostu naiwne i nie na miejscu – mówi Katarzyna Michalska.

Jakie podwyżki są więc akceptowalne?

– Nie jestem w stanie wskazać konkretnej kwoty. Powinno to być uśrednienie wzrostu standardowych kosztów, z uwzględnieniem kosztów pracy oraz rezerwą finansową na kolejne miesiące, gdy nie daj Boże, możliwe są kolejne utrudnienia. Myślę, że klienci są świadomi cen i wiedzą, że przebywając w kurortach zapłacą za usługi trochę więcej. Słowo „trochę” jest może nieprecyzyjne, ale pokazujące jaka powinna być akceptowalna skala podwyżek – dodaje ekspertka.

Czytaj też: Drogą S3 pojedziemy aż do Świnoujścia. Ostatnie odcinki czekają na zgodę. Kiedy powstaną? [MAPY]

Sonda
Ile najwięcej zapłaciłbyś za obiad nad morzem dla jednej osoby?
Rowerzyści kontra naturyści. Słynna naga plaża przestanie istnieć?