- Podczas, gdy w trudnym czasie pandemii władze metropolii, szukając oszczędności, podnoszą ceny biletów, Szczecin przyjmuje odwrotną strategię. Zmniejszenie opłat za bilety kresowe ma być zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej - mówi Hanna Pieczyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. - Działania są spójne i zawierają się nie tylko w polityce transportu zrównoważonego, ale także części parkingowej. Plany są długofalowe, a ich kierunek został już nadany.
Rewolucja taryfowa wchodzi w życie od 1 kwietnia. Tańsze będą między innymi bilety okresowe:
- Imienny na linię zwykłą dzienną: 60,00 zł N, 30,00 zł U
- Imienny sieciowy na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem turystycznych: 80,00 zł N, 40,00 zł U
- Imienny na 1 linię pospieszną: 80,00 zł N, 40,00 zł U
- Imienny sieciowy na wszystkie linie z wyjątkiem turystycznych: 140,00 zł N, 70,00 zł U
- Sieciowy na okaziciela na wszystkie linie z wyjątkiem turystycznych: 150,00 zł
Od 1 kwietnia w centrum miasta, w obrębie rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania kursować będzie nowa linia – 90. Będzie ona jeździć w dni powszednie od 6 do 18 z częstotliwością co 15 min.
- Będzie miała charakter okólny - dodaje Hanna Pieczyńska. - Trwają ostatnie prace przy ustalaniu przystanków na trasie.
Zobacz też: Szczecin: Spore utrudnienia dla pasażerów. Autobusy nie dojadą na Krzekowo
SPP podrożeje od 1 kwietnia
Strefa Płatnego Parkowania w obecnej postaci nie spełnia swojego podstawowego zadania, czyli nie wymusza rotacji aut na wymaganym poziomie. Liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie przekracza dziś 300 tys. To dwa razy więcej w porównaniu z 2005 rokiem. 88 tys. aut codziennie wjeżdża do Szczecina z zewnątrz. Średnia liczba wolnych miejsc w strefie w godzinach szczytu spadła do krytycznego poziomu 2,9 proc. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy. Prawidłowy poziom wolnych miejsc to 15-30 proc.
- Zbyt mała rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych - mówi Hanna Pieczyńska. - Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy. Stąd konieczność zmiany struktury cennika i przesunięcie ciężaru poboru opłat z abonamentów, opłat zryczałtowanych - na opłaty krótkoterminowe dostępne w parkomatach bądź za pośrednictwem aplikacji mobilnych moBiLET czy SkyCash.
- W nowym cenniku nie ma abonamentów rocznych.
- W zamian będzie abonament na wybraną liczbę dni roboczych (maks. 23) w cenie 30 zł/dzień dla strefy A i 20 zł/dzień dla B.
- Abonamenty miesięczne (150 zł za strefę B i 240 zł za strefę A) będą dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie.
- Roczna opłata zryczałtowana dla mieszkańca strefy wzrośnie z 96 do 360 zł.
- Opłata za pierwszą godzinę w strefie B będzie kosztować 2,8 zł (teraz 1,6), a w strefie A 3,6 zł. (teraz 2,8).
- Nowością będzie opłata zerowa za pierwsze 15 minut.
Zobacz też: Tragiczny karambol na A6. Zginęło 6 osób, w tym troje DZIECI! Kierowca usłyszał WYROK
Ile kosztuje parkowanie w innych miastach?
Cennik szczecińskiej SPP nie był zmieniany od 2012 roku. Większość dużych polskich miast podniosła ceny w roku 2020. W Lublinie pierwsza godzina w A kosztuje 3,90 zł, w Poznaniu za pierwszą godzinę w Śródmiejskiej Strefie Parkowania Centrum kierowcy płacą 7 zł, w Krakowie pierwsza godzina w strefie A kosztuje 6 zł. 4 stycznia br. weszły w życie nowe stawki opłat Warszawie. Pierwsza godzina postoju 3,90 zł, druga 4,60 zł, trzecia 5,50 zł. We Wrocławiu od marca w strefie A za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacić 7 zł.
Polecany artykuł: