Ta inwestycja na zawsze zmieni komunikacyjną mapę Świnoujścia i okolic. Tunel pod Świną połączy stałą przeprawą wyspy Wolin i Uznam i zdecydowanie ułatwi poruszanie się między prawo- i lewobrzeżną częścią miasta.
Budowa tunelu zakończyła się już kilka tygodni temu, w ostatnim czasie trwały odbiory techniczne i prace porządkowe, jednak wciąż nie była znana data otwarcia. Pierwotnie mówiono o tym, że przeprawa zostanie otwarta przed wakacjami, jednak ten termin nie został dotrzymany. W końcu władze Świnoujścia poinformowały, że stanie się to w najbliższy piątek, 30 czerwca.
Uroczystości związane z otwarciem tunelu pod Świną rozpoczną się o godz. 12:00 po stronie wyspy Wolin. Wezmą w nich udział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki i marszałek województwa Olgierd Geblewicz, a także przedstawiciele władz państwowych: wicepremier Jarosław Kaczyński, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i jego zastępca Marek Gróbarczyk, europoseł Joachim Brudziński, a także inni posłowie, europosłowie i samorządowcy z regionu. Nie zabraknie też przedstawicieli Komisji Europejskiej. Będzie również abp Andrzej Dzięga, który poświęci tunel.
Po oficjalnych uroczystościach rozpocznie się część dla mieszkańców, m.in. bieg przez tunel z maratończykami, przejazd rowerowy, a także przejazdy ciuchciami.
Pierwsi kierowcy będą mogli skorzystać z przeprawy wieczorem i od tego momentu tunel stanie się głównym łącznikiem między wyspami Wolin i Uznam.
Z chwilą uruchomienia tunelu, promy "Karsibór", które dotychczas przewoziły mieszkańców i turystów na drugi brzeg Świny, zostaną wyłączone z ekspoloatacji. Nie oznacza to jednak, że promy zupełnie znikną ze Świnoujścia. Przeprawa "Warszów" na wysokości dworca PKP będzie funkcjonować nadal i będzie dostępna dla wszystkich, a nie jak dotychczas, tylko dla mieszkańców Świnoujścia.
Tunel pod Świną jest najdłuższym podwodnym tunelem w Polsce. Jego długość to ponad 1,4 km. Przejazd będzie trwał około 2 minuty.
Budowa tunelu kosztowała 900 milionów złotych. 85 procent kosztów inwestycji pokryła dotacja z Unii Europejskiej. Resztę dołożyło miasto.