Kierowcy czekali na ten moment latami! Węzeł Szczecin Kijewo już w pełni przejezdny!

2022-06-24 7:47
Węzeł Kijewo w pełni otwarty
Autor: GDDKiA Szczecin Po wielu latach przebudowy, węzeł Kijewo został otwarty dla ruchu

To znakomita wiadomość dla kierowców, którzy przez kilka ostatnich lat musieli mierzyć się z licznymi utrudnieniami, objazdami, zwężeniami i - co najgorsze - kilometrowymi korkami. Węzeł Szczecin Kijewo jest już w pełni otwarty. Oznacza to, że bez większych problemów dojedziemy już nad morze czy do Berlina.

Dla ruchu zostały otwarte łącznice relacji Stargard - Kołbaskowo i Gdańsk - Stargard. Przejezdna jest również na całej długości zachodnia jezdnia zbiorczo-rozprowadzająca.

- Były to dwie ostatnie zamknięte łącznice - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Teraz już funkcjonuje cały układ drogowy przebudowanego węzła. Dzięki nowym łącznicom o znacznie łagodniejszych łukach, normatywnym pasom włączeń i wyłączeń, jezdniom zbiorczo-rozprowadzającym w ciągu A6 i nowym wiaduktom węzeł zapewnia większą przepustowość, komfort przejazdu i bezpieczeństwo niż przed przebudową.

Ostatnie ograniczenia

Jeszcze przez najbliższe około dwa tygodnie, na autostradzie A6 i DK10, w rejonie węzła Kijewo będą obowiązywały ograniczenia prędkości. Wynika to z trwających ostatnich prac wykończeniowych i porządkowych.

- Na łącznicy relacji Stargard - Kołbaskowo zlokalizowany jest jeszcze zjazd na zaplecze budowy, które będzie w najbliższym czasie likwidowane - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

Pełne otwarcie węzła Kijewo

Węzeł Kijewo był uruchamiany stopniowo. Pod koniec kwietnia został otwarty nowy wiadukt nad autostradą A6 w ciągu DK10.

- Oznaczało to znaczące zmniejszenie utrudnień na trasie Szczecin - Stargard - podkreśla Mateusz Grzeszczuk. - Na czas weekendu majowego wprowadzono ułatwienia przejazdu - ruch dwoma jezdniami autostrady A6. Ostatecznie od początku czerwca przejazd autostradą A6 zaczął odbywać się na stałe dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Od 14 czerwca dostępny jest pełny przekrój jezdni DK10.

Ostatnie zamknięte fragmenty zostały otwarte dla ruchu w czwartek, 24 czerwca, co oznacza, że kierowcy mogą korzystać już z całego węzła.

- Warto zaznaczyć, że termin zakończenia inwestycji to 18 lipca tego roku, ale już przed wakacjami udało się udrożnić przejazd przez węzeł - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

Czytaj też: Zmiany na szczecińskim Turzynie. Nowe rondo już przejezdne. Będą kolejne utrudnienia [ZDJĘCIA, WIDEO]

Węzeł po nowemu

Węzeł Szczecin Kijewo stanowi połączenie autostrady A6 z DK10. Jest to również główny węzeł łączący Szczecin z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Węzeł został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach 70. i 80.

W ramach przebudowy zostały wykonane nowe, szersze wiadukty, pod którymi jest miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, ale także na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. W rejonie węzła starą, betonową nawierzchnię autostrady zastąpiła nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice mają łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstał większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Inwestycja kończona przez kilku wykonawców

Z pierwotnym wykonawcą węzła drogowego Szczecin Kijewo - nieistniejącą już firmą Energopol Szczecin - jesienią 2019 roku GDDKiA musiała rozwiązać umowę z powodu nierealizowania prac. Inwestycja była gotowa w zaledwie 20 proc. Wykonane prace zostały zinwentaryzowane i ogłosiliśmy nowe przetargi na dokończenie prac. Zostały one podzielone na mniejsze zadania w celu jak najszybszego ukończenia kluczowego elementu - nowego wiaduktu nad A6. Do końca 2020 roku został dokończony nowy wiadukt nad A6 wraz z północną jezdnią DK10 oraz dwie łącznice. Wiosną ubiegłego roku ruszyły pozostałe roboty na węźle w ramach trzeciego etapu prac.

Dofinansowanie z UE

Przebudowa węzła Szczecin Kijewo była dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie w kwocie 109,76 mln zł było przyznane na cały projekt przebudowy autostrady A6 Szczecin Kijewo - Rzęśnica łącznie z zakończoną w 2020 roku przebudową odcinka Szczecin Dąbie - Rzęśnica.

Czytaj też: Miała być wzorcowa rewitalizacja, jest obraz nędzy i rozpaczy. Tak wygląda szczecińskie Śródmieście

Sonda
Czy często stoisz w korkach?
Duże zmiany na szczecińskim Turzynie. Nowe rondo już przejezdne
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE