Kierowcy czekali na ten moment latami! Węzeł Szczecin Kijewo już w pełni przejezdny!
To znakomita wiadomość dla kierowców, którzy przez kilka ostatnich lat musieli mierzyć się z licznymi utrudnieniami, objazdami, zwężeniami i - co najgorsze - kilometrowymi korkami. Węzeł Szczecin Kijewo jest już w pełni otwarty. Oznacza to, że bez większych problemów dojedziemy już nad morze czy do Berlina.
Węzeł Kijewo w pełni otwarty
Dla ruchu zostały otwarte łącznice relacji Stargard - Kołbaskowo i Gdańsk - Stargard. Przejezdna jest również na całej długości zachodnia jezdnia zbiorczo-rozprowadzająca.
- Były to dwie ostatnie zamknięte łącznice - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Teraz już funkcjonuje cały układ drogowy przebudowanego węzła. Dzięki nowym łącznicom o znacznie łagodniejszych łukach, normatywnym pasom włączeń i wyłączeń, jezdniom zbiorczo-rozprowadzającym w ciągu A6 i nowym wiaduktom węzeł zapewnia większą przepustowość, komfort przejazdu i bezpieczeństwo niż przed przebudową.
Ostatnie ograniczenia
Jeszcze przez najbliższe około dwa tygodnie, na autostradzie A6 i DK10, w rejonie węzła Kijewo będą obowiązywały ograniczenia prędkości. Wynika to z trwających ostatnich prac wykończeniowych i porządkowych.
- Na łącznicy relacji Stargard - Kołbaskowo zlokalizowany jest jeszcze zjazd na zaplecze budowy, które będzie w najbliższym czasie likwidowane - dodaje Mateusz Grzeszczuk.
Pełne otwarcie węzła Kijewo
Węzeł Kijewo był uruchamiany stopniowo. Pod koniec kwietnia został otwarty nowy wiadukt nad autostradą A6 w ciągu DK10.
- Oznaczało to znaczące zmniejszenie utrudnień na trasie Szczecin - Stargard - podkreśla Mateusz Grzeszczuk. - Na czas weekendu majowego wprowadzono ułatwienia przejazdu - ruch dwoma jezdniami autostrady A6. Ostatecznie od początku czerwca przejazd autostradą A6 zaczął odbywać się na stałe dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Od 14 czerwca dostępny jest pełny przekrój jezdni DK10.
Ostatnie zamknięte fragmenty zostały otwarte dla ruchu w czwartek, 24 czerwca, co oznacza, że kierowcy mogą korzystać już z całego węzła.
- Warto zaznaczyć, że termin zakończenia inwestycji to 18 lipca tego roku, ale już przed wakacjami udało się udrożnić przejazd przez węzeł - dodaje Mateusz Grzeszczuk.
Węzeł po nowemu
Węzeł Szczecin Kijewo stanowi połączenie autostrady A6 z DK10. Jest to również główny węzeł łączący Szczecin z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Węzeł został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach 70. i 80.
W ramach przebudowy zostały wykonane nowe, szersze wiadukty, pod którymi jest miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, ale także na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. W rejonie węzła starą, betonową nawierzchnię autostrady zastąpiła nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice mają łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstał większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inwestycja kończona przez kilku wykonawców
Z pierwotnym wykonawcą węzła drogowego Szczecin Kijewo - nieistniejącą już firmą Energopol Szczecin - jesienią 2019 roku GDDKiA musiała rozwiązać umowę z powodu nierealizowania prac. Inwestycja była gotowa w zaledwie 20 proc. Wykonane prace zostały zinwentaryzowane i ogłosiliśmy nowe przetargi na dokończenie prac. Zostały one podzielone na mniejsze zadania w celu jak najszybszego ukończenia kluczowego elementu - nowego wiaduktu nad A6. Do końca 2020 roku został dokończony nowy wiadukt nad A6 wraz z północną jezdnią DK10 oraz dwie łącznice. Wiosną ubiegłego roku ruszyły pozostałe roboty na węźle w ramach trzeciego etapu prac.
Dofinansowanie z UE
Przebudowa węzła Szczecin Kijewo była dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie w kwocie 109,76 mln zł było przyznane na cały projekt przebudowy autostrady A6 Szczecin Kijewo - Rzęśnica łącznie z zakończoną w 2020 roku przebudową odcinka Szczecin Dąbie - Rzęśnica.