Włamanie do systemu Strefy Płatnego Parkowania. Oszuści podmienili numery kont

i

Autor: Sora Shimazaki / CC0 / pexels.com, gk Włamanie do systemu Strefy Płatnego Parkowania. Oszuści podmienili numery kont

Duże straty

Włamanie do systemu Strefy Płatnego Parkowania. Oszuści podmienili numery kont

2024-04-23 16:58

Nieznani sprawcy włamali się do systemu zarządzania Strefy Płatnego Parkowania w Szczecinie i zmienili numer konta bankowego do wnoszenia opłaty dodatkowej, który widnieje na papierowym zawiadomieniu wkładanego przez kontrolerów za wycieraczkę pojazdu bez ważnej opłaty za postój. Na konta oszustów mogło wpłynąć ponad 70 tysięcy złotych.

Jak poinformował rzecznik spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, zarządzającej SPP w Szczecinie, do zhakowania systemu doszło prawdopodobnie 17 kwietnia.

- Zawiadomienia z fałszywymi numerami bankowymi pojawiły się w dniach 17-22 kwietnia - tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik NiOL. - Jak ustalono, w tym czasie kontrolerzy wystawili 541 zawiadomień w SPP i 94 zawiadomienia za postój bez ważnego biletu na PPN-ach (Płatnych Parkingach Niestrzeżonych).

Rachunek NiOL został zastąpiony przez nieznanego sprawcę lub sprawców trzema różnymi rachunkami bankowymi – dwoma oddziału Banku PKO BP w Świdnicy i jednym należącym do banku z siedzibą w Belgii.

- Potencjalnie na konta oszustów mogło wpłynąć 72,9 tysięcy złotych - dodaje Wojciech Jachim. - Potencjalnie, ponieważ nie wszyscy kierowcy wpłacają od razu. Poza tym nie jest jeszcze pewne, czy fałszywe rachunki są aktywne. Są sygnały, że wpłacane na nie pieniądze, wracają.

W poniedziałek, 22 kwietnia spółka NiOL powiadomiła policję o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na próbie wyłudzenia środków pieniężnych z zawiadomień o nieopłaconych postojach. Podobne zawiadomienie NiOL przekazał wspomnianym bankom.

- Kierowcy, którzy wpłacili pieniądze na fałszywe konta i ich nie odzyskali, zostaną zwolnieni z konieczności wpłaty na rzecz Gminy Szczecin NiOL z tytułu podrobionych zawiadomień - uspokaja Wojciech Jachim. - Ponadto spółka NiOL zamierza poinformować listownie wszystkich kierowców, którzy otrzymali zawiadomieni w dniach 17-22 kwietnia o zaistniałej sytuacji i podjętych przez spółkę działaniach.

System zarządzania SPP koordynuje pracą wszystkich programów, aplikacji obsługujących działanie SPP (e-sklep, e-kontrola, parkomaty, bazy danych, terminale kontrolerów pieszych itp.). Obsługuje go firma Nextivo Technologies.

- Nextivo w porozumieniu z NiOL niezwłocznie po wykryciu oszustwa wdrożyła dodatkowe zabezpieczenia w systemie - podkreśla rzecznik NiOL. - Ponadto kontrolerzy SPP zostali zobowiązaniu do sprawdzania numeru rachunku na drukowanych zawiadomieniach.

Kierowcy, którzy otrzymali zawiadomienia w dniach 17-22 kwietnia, proszeni są o weryfikację numeru rachunku do opłaty dodatkowej.

Właściwy numer opłat dodatkowych za postój

SPP: 40 1020 4795 0000 9802 0259 3069

PPN: 15 1020 4795 0000 9202 0447 0084.

- Wszelkie nowe informacje o tej sprawie będą dostępne na stronie spp.szczecin.pl - dodaje Wojciech Jachim.

Czy zdałbyś prawo jazdy? Zmierz się z pytaniami w quizie

Pytanie 1 z 10
Kto ma obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa (z wyjątkiem osób wymienionych w przepisach)?
Zaparkował w centrum Szczecina. Spotkała go niemiła niespodzianka