Obecnie maszyna drąży tunel, usuwając urobek i wykonując betonową obudowę składającą się z prefabrykowanych elementów, tzw. tubingów.
- Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym zakładzie prefabrykacji - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy tunelu. Na półmetku drążenia osiągnięto najniższy punkt tunelu, a obecnie głębokość, na której prowadzone są prace stale się zmniejsza. Maszyna TBM kieruje się ku komorze odbiorczej, od której rozpocznie się wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin.
Czytaj też: To się nazywa WOLA PRZETRWANIA! Wycięte drzewa w centrum Szczecina nagle ODŻYŁY! [ZDJĘCIA, WIDEO]
Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie oznacza jednak zakończenia prac. Poczekamy na nie kolejny rok. Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM i trzeba jeszcze wykonać płytę pod jezdnię. To właśnie po niej będą poruszać się pojazdy. Potrzebna jest również płyta podstropowa.
- Elementy te będą powstawały w zakładzie prefabrykacji, w której były wcześniej wykonywane elementy obudowy tunelu - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej zlokalizowanej pod jezdnią. Prace te będą wymagały przebicia się poza obudowę tunelu i będą skomplikowane pod względem technicznym. W kolejnych etapach wykonane zostanie wykonana nawierzchnia, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.
Poza samym tunelem, w ramach inwestycji powstanie również nowy układ drogowy, który połączy tunel z obecną siecią drogową. Od strony wyspy Wolin kierowcy mogą już zobaczyć zarys ronda, które będzie łączyło tunel z DK3, a w przyszłości z drogą ekspresową S3. Po stronie wyspy Uznam wykonywany jest również odcinek wjazdowy do tunelu wraz z podłączeniem do ulicy Karsiborskiej.
Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Będzie to najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce.
Dzięki tej inwestycji Świnoujście zyska stałe połączenie drogowe z resztą Polski. Obecnie dojazd do Świnoujścia umożliwiają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych, co powoduje, że często tworzą się ogromne kolejki.
Czytaj też: To już definitywny koniec. Ostatnie Tesco wkrótce zniknie ze Szczecina [ZDJĘCIA]