Tunel w Świnoujściu

i

Autor: GDDKiA, Materiały prasowe Postęp drążenia tunelu w Świnoujściu na dzień 12 sierpnia - schemat

Tunel pod Świną na ostatniej prostej. Wydrążono już kilometr [ZDJĘCIA]

2021-08-13 18:33

"Wyspiarka", czyli maszyna drążąca tunel pod Świną, dotarła już na jej drugą stronę i znalazła się pod brzegiem wyspy Wolin. Wydrążono już 1000 metrów tunelu, a do jego końca, czyli komory odbiorczej brakuje już niecałe 500 metrów. Ten etap prac powinien zakończyć się już jesienią, jednak do otwarcia przeprawy przyjdzie nam poczekać kolejny rok.

Obecnie maszyna drąży tunel, usuwając urobek i wykonując betonową obudowę składającą się z prefabrykowanych elementów, tzw. tubingów.

- Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym zakładzie prefabrykacji - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy tunelu. Na półmetku drążenia osiągnięto najniższy punkt tunelu, a obecnie głębokość, na której prowadzone są prace stale się zmniejsza. Maszyna TBM kieruje się ku komorze odbiorczej, od której rozpocznie się wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin.

Czytaj też: To się nazywa WOLA PRZETRWANIA! Wycięte drzewa w centrum Szczecina nagle ODŻYŁY! [ZDJĘCIA, WIDEO]

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie oznacza jednak zakończenia prac. Poczekamy na nie kolejny rok. Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM i trzeba jeszcze wykonać płytę pod jezdnię. To właśnie po niej będą poruszać się pojazdy. Potrzebna jest również płyta podstropowa.

- Elementy te będą powstawały w zakładzie prefabrykacji, w której były wcześniej wykonywane elementy obudowy tunelu - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej zlokalizowanej pod jezdnią. Prace te będą wymagały przebicia się poza obudowę tunelu i będą skomplikowane pod względem technicznym. W kolejnych etapach wykonane zostanie wykonana nawierzchnia, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Poza samym tunelem, w ramach inwestycji powstanie również nowy układ drogowy, który połączy tunel z obecną siecią drogową. Od strony wyspy Wolin kierowcy mogą już zobaczyć zarys ronda, które będzie łączyło tunel z DK3, a w przyszłości z drogą ekspresową S3. Po stronie wyspy Uznam wykonywany jest również odcinek wjazdowy do tunelu wraz z podłączeniem do ulicy Karsiborskiej.

Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Będzie to najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce.

Dzięki tej inwestycji Świnoujście zyska stałe połączenie drogowe z resztą Polski. Obecnie dojazd do Świnoujścia umożliwiają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych, co powoduje, że często tworzą się ogromne kolejki.

Czytaj też: To już definitywny koniec. Ostatnie Tesco wkrótce zniknie ze Szczecina [ZDJĘCIA]

Sonda
Czy często stoisz w korkach?
Chiński statek Da Chang. Przywiózł maszynę do wiercenia tunelu w Świnoujściu