Przebudowa ulicy Kolumba i Chmielewskiego to jedna z najbardziej "pechowych" inwestycji ostatnich lat w Szczecinie. Według pierwotnych założeń, już od roku powinny nią jeździć samochody i tramwaje, a piesi bez przeszkód poruszać się po nowych i równych chodnikach. Rozpoczęta w 2021 roku inwestycja miała zakończyć się w 2023 roku. Tymczasem wciąż jest to jeszcze plac budowy, do zrobienia zostało jeszcze sporo, a według ostatnich zapowiedzi, ruch kołowy i tramwajowy miał tu wrócić 1 listopada 2024 roku. Tak się jednak nie stanie.
W piątek, 18 października wieczorem, kierowców czeka kolejne ułatwienie. Zostanie zlikwidowane wahadło dla ruchu kołowego na ulicy Kolumba w rejonie skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego i Zapadłą. By odciążyć wahadło na ulicy Włościańskiej, od poniedziałku, 21 października wykonawca planuje czasowo otworzyć wlot ulicy Smolańskiej do Budziszyńskiej.
Tramwaje nie pojadą ul. Kolumba 1 listopada
Pierwszy tramwaj przejedzie ul. Kolumba dopiero 5 listopada. Będzie to jednak przejazd techniczny.
- Planowany na 5 listopada przejazd techniczny obejmie wszystkie torowiska między Nabrzeżem Wieleckim a pętlą Pomorzany - tłumaczy Wojciech Jachim ze spółki Tramwaje Szczecińskie. - Jego celem jest sprawdzenia geometrii torów i działania trakcji. Po przejeździe technicznym zostanie ustalony termin uruchomienia komunikacji kołowej i tramwajowej na całej przebudowanej arterii. Najprawdopodobniej jest to kwestia kolejnych trzech, czterech tygodni. Wcześniej muszą zakończyć się prace na odcinku między ul. Zapadłą a Tamą Pomorzańską oraz budowa chodników i zatok postojowych na ulicach Kolumba Dworcowej.
Obecnie najintensywniejsze prace trwają na ostatnim wyłączonym z ruchu odcinku między ul. Zapadłą i Tamą Pomorzańską; układane są nawierzchnie asfaltowe oraz trwają prace brukarskie przy budowie chodników, peronów przystankowych i zatok postojowych.
Pierwotne plany zakładały, że cała arteria zostanie otwarta dla ruchu 1 listopada. Termin ten nie zostanie dotrzymany z kilku powodów.
- Oprócz kolizji z błędnie lub niezinwentaryzowanymi mediami podziemnymi (w tym wypadku między ul. Zapadłą a Tamą Pomorzańską pod ziemią pojawił się niespodziewany kabel elektroenergetyczny), dodatkowo wystąpiła konieczność udostępnienia placu budowy dla innych zewnętrznych firm realizujących swoje zadania w powiązaniu z przedmiotową inwestycją - tłumaczy rzecznik Tramwajów Szczecińskich. - Kolejnym i najistotniejszym czynnikiem opóźniającym prace był nadzwyczaj wysoki poziom wód gruntowych. To z kolei wiązało się z koniecznością instalacji igłofiltrów do odpompowywania wody z wykopów i obniżenia poziomu wód gruntowych dla wykonywanych robót odwodnieniowych.
Przebudowa ul. Kolumba i al. Powstańców Wielkopolskich rozpoczęła się w listopadzie 2021 r. i miała zakończyć się po dwóch latach. Aktualny termin zakończenia inwestycji to lipiec 2025.