Inwestycje w Szczecinie

Tramwaje mają przejechać tędy za kilkanaście dni, a brakuje fragmentu torowiska. Czy to w ogóle realne?

2024-10-13 17:40

Przebudowa ulicy Kolumba i Chmielewskiego to jedna z najbardziej "pechowych" inwestycji ostatnich lat w Szczecinie. Według pierwotnych założeń, już od roku powinny nią jeździć samochody i tramwaje, a piesi bez przeszkód poruszać się po nowych i równych chodnikach. Rozpoczęta w 2021 roku inwestycja miała zakończyć się w 2023 roku. Tymczasem wciąż jest to jeszcze plac budowy, do zrobienia zostało jeszcze sporo, a według ostatnich zapowiedzi, ruch kołowy i tramwajowy ma tu wrócić 1 listopada 2024 roku. Czy to realny scenariusz?

Powtórka sprzed 40 lat?

W ramach "torowej rewolucji", czyli wielkiej przebudowy torowisk tramwajowych i ulic, zmodernizowane miały zostać ulice: Kolumba, Chmielewskiego, Nowa, Dworcowa, Smolańska i al. Powstańców Wielkopolskich oraz pętla na Pomorzanach. Rozpoczęta pod koniec 2021 roku inwestycja miała zająć 2 lata. Ten termin minął prawie rok temu, a prace posuwały się do przodu wręcz w ślimaczym tempie, a na alei Powstańców Wielkopolskich nawet się nie zaczęły. Można więc śmiało mówić o powtórce sytuacji sprzed blisko 40 lat, gdy rozpoczęty w 1985 roku remont ulicy Kolumba zakończył się dopiero po pięciu latach.

Przyczyną tak gigantycznego opóźnienia miały być instalacje podziemne, które nie pokrywały się z tymi naniesionymi na planach. Nie były to raczej niezidentyfikowane "pamiątki" sprzed II wojny światowej, lecz efekt niedbalstwa z czasów PRL i lat późniejszych. W efekcie prace na budowie zwolniły krótko po ich rozpoczęciu, a nawet doszło do kilkumiesięcznego zastoju.

Tramwaje wrócą na Kolumba 1 listopada?

Prawie rok po pierwotnym terminie zakończenia inwestycji, prace na ul. Kolumba i Chmielewskiego zbliżają się do szczęśliwego finału. Do zrobienia zostało jednak wciąż bardzo dużo. Jednak według zapowiedzi wykonawcy, ruch tramwajowy i kołowy ma zostać przywrócony na całej długości obu ulic już za niewiele ponad 2 tygodnie, czyli 1 listopada 2024 r. Jak zatem wygląda postęp prac i czy ten termin jest realny? Sprawdziliśmy.

Na części ulicy Kolumba torowisko jest już gotowe, a nad nim zawieszona jest sieć trakcyjna. Jest również możliwy, chociaż wciąż ze sporymi utrudnieniami, przejazd samochodem między dworcem PKP i skrzyżowaniem z ul. Zapadłą. Jednak w wielu miejscach wciąż prowadzone są prace drogowe, a na kilkudziesięciometrowym odcinku obowiązuje ruch wahadłowy.

Ul. Kolumba - październik 2024

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Ul. Kolumba - październik 2024

Najgorzej jest na odcinku między ulicami Zapadłą i Tama Pomorzańska, gdzie wciąż brakuje sporego fragmentu jednego toru, a zamiast jezdni są hałdy piachu i wykopy. Brakuje również chodnika, a piesi, by dostać się do domu lub pracy, muszą korzystać z gotowej części torowiska tramwajowego.

Ul. Kolumba - październik 2024

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Ul. Kolumba - październik 2024

Nieco lepiej wygląda sytuacja na ul. Chmielewskiego, gdzie jest już gotowe torowisko i część jezdni, a większość chodników jest już drożnych. Wciąż jednak w wielu miejscach brakuje ostatniej warstwy asfaltu, a ekipy drogowców można spotkać dosłownie co kilkadziesiąt metrów.

Ul. Chmielewskiego - październik 2024

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Ul. Chmielewskiego - październik 2024

Sporo do zrobienia zostało również na pętli Pomorzany, do której od 1 listopada mają dojeżdżać tramwaje linii 3 i 6. Czy ten termin zostanie dotrzymany? Przekonamy się już za kilkanaście dni.

Pętla Pomorzany - październik 2024

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Pętla Pomorzany - październik 2024

To jednak nie koniec "torowej rewolucji" w tej części miasta. Wciąż trwają prace ul. Dworcowej i Nowej. Niedawno, w ramach tej samej inwestycji, rozpoczęła się przebudowa al. Powstańców Wlkp. Całość powinna być gotowa dopiero w 2025 roku, czyli dwa lata po zakładanym terminie.

QUIZ: Szczecin czy Berlin?

Pytanie 1 z 15
Na zdjęciu jest Szczecin czy Berlin?
Quiz: Szczecin czy Berlin?
Nasi Partnerzy polecają