Prace po stronie niemieckiej rozpoczęły się na początku grudnia 2021 roku. Liczący 49 kilometrów odcinek linii od granicy do Angermünde ma zostać gruntownie zmodernizowany. Dobudowany zostanie drugi tor, a linia zostanie zelektryfikowana. Przebudowane zostaną również stacje. Planowany koniec prac to 2025 rok, czyli o rok wcześniej, niż pierwotnie zakładano.
Cała inwestycja będzie miała sens, jeżeli modernizacji doczeka się również linia kolejowa po polskiej stronie. Chodzi o kilkukilometrowy odcinek od granicy w Kołbaskowie do stacji Szczecin Gumieńce i dalej w kierunku stacji Szczecin Główny, gdzie ruch odbywa na niezelektryfikowanej, jednotorowej linii.
Do przetargu ogłoszonego przez PKP PLK zgłosiło się siedem firm. Sześć ofert było tańszych niż zakładany budżet 22,1 mln zł. Jedna z ofert została odrzucona, natomiast za najatrakcyjniejszą uznano tę, którą złożyło konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. i Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o. z Łodzi. Konsorcjum zaproponowało za swoje usługi cenę 11,4 mln zł.
Wykonawca będzie miał na realizację zadania prawie dwa lata od daty podpisania umowy. Prace budowlane mają rozpocząć się w trzecim kwartale 2024 roku.
Czytaj też: Szczecin miał swój własny dworzec w Berlinie. Poznaj historię Stettiner Bahnhof!
Do granicy z Niemcami mają prowadzić docelowo dwa tory, linia ma zostać zelektryfikowana. Pierwotnie planowana była linia jednotorowa z "mijanką" w Kołbaskowie, jednak ostatecznie zdecydowano, by trasa była jednak dwutorowa.
Po modernizacji linii, stacja Szczecin Gumieńce nie będzie już ostatnim przystankiem przed granicą z Niemcami. W ramach inwestycji mają powstać nowe przystanki w Warzymicach i Przecławiu oraz stacja w Kołbaskowie, a także przystanek w rejonie pętli tramwajowej na Pomorzanach.
Na trasie znajduje się również kilka przejazdów kolejowych, m.in. na ul. Cukrowej przy stacji Szczecin Gumieńce oraz na ul. Do Rajkowa. Docelowo mają one zostać zastąpione bezkolizyjnymi obiektami.
Zmiany planowane są również na dworcu Szczecin Główny, gdzie miałby powstać nowy peron 5, przy którym zatrzymywałyby się pociągi kursujące na linii Szczecin-Berlin.
Po zakończeniu inwestycji na trasę będą mogły wyjechać pociągi elektryczne, a nie jak dotychczas - tylko spalinowe. Będą one mogły osiągnąć prędkość nawet do 160 km/h, co oznacza, że podróż ze Szczecina do Berlina skróci się o około pół godziny, czyli będzie trwać około 90 minut.
Rozwiąż QUIZ: To są prawdziwe turystyczne hity Zachodniopomorskiego! Czy znasz je wszystkie?